Hon ska lära elbolagen telekomläxan

2015-10-06 05:00 Marie Alpman  
Marie Fossum Strannegård har tagit klivet tillbaka från energisektorn till telekom.

Energibolagen står inför stora förändringar och har mycket att lära sig av telekombranschen. Det säger Marie Fossum Strannegård som leder Ericssons satsning på smarta elnät.

Energi är ett litet men snabbt växande område för Ericsson. Sedan elva månader tillbaka leds det av Marie Fossum Strannegård. Hon kommer närmast från jobbet som strategichef på energibolaget Fortum. Innan dess jobbade hon som telekomkonsult och ser tydliga paralleller mellan det som nu händer på energimarknaden och avregleringen av telekommarknaden i början av 1990-talet.

- Många energibolag har det ekonomiskt tungt, känner sig hotade och letar efter sin nya roll på marknaden, säger hon.

Precis som telekombolagen måste energibranschen anpassa sig till den ökade konkurrensen. Marginalerna krymper och det kommer nya krav på snabbhet. Samtidigt kommer det in en massa sol- och vindenergi som inte går att styra.

- Vi var ju vana vid att producera en kilowattimma och sända den via ett relativt enkelt nät till en passiv slutkund. Plötsligt behövs ett tvåvägsflöde och mer intelligens i elnätet, säger Marie Fossum Strannegård.

Här kommer Ericsson in i bilden med sin långa erfarenhet av att bygga, övervaka och styra nät för telekommunikation.

- Det finns massor av synergier. Min roll är att översätta mellan telekom och energi så vi kan återanvända all den kompetensen som Ericsson redan har.

Ericssons första energiorder kom 2006 från italienska Acea för att införa och ta hand om data från smarta elmätare. I år säljer Ericsson energitjänster för ett par miljarder kronor och har omkring 100 energiexperter runt om i världen.

- De senaste 7-8 åren har vi byggt upp kompetens, men det är först nu som vi investerar globalt och bygger upp en ordentlig affär på energiområdet, säger Marie Fossum Strannegård.

Kunderna finns över hela världen och tar hjälp av Ericsson för strategier kring smarta nät, planering, säkerhet och drift.

Norden och Sverige ligger långt framme. Här finns redan en fungerande elbörs, smarta elmätare och sedan 2012 går det att köpa el per timma.

- Vi har en jättebra möjlighet att exportera den kompetens som byggts upp i Norden, säger Marie Fossum Strannegård.

På många håll i världen är elmarknaden fortfarande hårt reglerad med fasta tariffer och monopol, men som nu är på väg att brytas upp.

Energibolagen måste lära sig att bli mer konsumentorienterade. Det handlar om att hitta nya tjänster. Varmvattenberedare kan till exempel kopplas upp mot elbörsen Nordpool och gå i gång automatiskt när elpriset är lågt.

- Det är en tjänst som låter solklart, men det är inte jätteenkelt att sälja. Slutkunderna drivs av pris och vill snabbt kunna räkna hem sina investeringar, säger Marie Fossum Strannegård.

Ett elbolag som kommit långt är estniska Elektrilevi som tillsammans med Ericsson rullar ut 630 000 smarta elmätare i landet.

I ett pilotprojekt testas hur data som samlas in kan användas för att jämna ut effektuttaget hos elkunderna. Om de går med på att styra till exempel uppvärmningen till tider med liten efterfrågan på el får de en rabatt.

Samtidigt gör elbolaget en vinst genom att slippa importera sätta in extrakraft vid effekttopparna.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Marie Fossum Strannegård

Position: Global chef för Ericssons verksamhet inom energi.

Tidigare: Bland annat strategichef på Fortum och telekomkonsult på Capgemini (som då hette Cap Programator).

Utbildning: Systemvetenskap vid Karlstad universitet och MBA från Norges Handelshögskola.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt