Finska skogsdieseln klarade busstest

2016-11-30 11:59 Anna Orring  

Finska skogskoncernen UPM har testkört sin träbaserade diesel i busstrafik under ett år. Nu ska inblandningen i bussarna öka upp till 90 procent.

Försöket har pågått i ett år i busstrafik mellan Helsingfors och staden Kervo, tre mil norrut. Skogskoncernens drivmedelsgren UPM Biofuels testade med olika stor andel av biodieseln: 20, 50 och 100 procent, blandat med vanlig diesel.

Enligt företaget fungerade drivmedlet och fordonen bra med alla tre olika andelar. De fyra bussar som användes körde sammanlagt 400 000 kilometer. Dieselförbrukningen var densamma som med fossil diesel. I det årslånga försöket användes fyra bussar från Volvo av Euro 6-klass.

”Testerna visar att avancerade biobränslen är en fungerande lösning och en viktig möjlighet för Finland. De kan fungera som en genväg till ett minskat koldioxidavtryck, eftersom de kan tas i bruk genast och leder till tydligt lägre utsläpp i trafiken”, säger forskningsprofessor Nils-Olof Nylund på finska forskningsinstitutet VTT, som ansvarade för laboratorietesterna, i ett pressmeddelande.

Helsingforsregionens trafik och VTT har nu startat ett nytt gemensamt projekt, där målet är att komma upp i en inblandning på mellan 70 och 90 procent av biodieseln i busstrafiken de närmaste åren.

Skogskoncernen UPM startade 2015 en anläggning för biodiesel vid Kaukas pappersbruk i Villmanstrand (Lappeenranta) i sydöstra Finland. Där tas resten tallolja från pappersmassatillverkningen till vara för att framställa drivmedlet Bio Verno. Enligt företaget minskar utsläppen från en vanlig personbil med 80 procent om den körs på biodieseln.

I Sverige produceras Preem sedan 2011 ett drivmedel, under namnet Evolution Diesel, där 50 procent består av bodiesel från främst tallolja.

Anna Orring

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt