Elbilarna på väg mot fördubbling

2013-11-14 05:29 Charlotta von Schultz  

Den 1 november fanns det 2 894 laddbara bilar och lätta lastbilar i Sverige, en ökning med 81 procent sedan årsskiftet.

Kraftbranschens intresseorganisation Power Circle presenterar ny statistik över Elbilssverige. Vd Olle Johansson vill se förbättrade villkor.

Plus 81 procent – vad säger du om den tillväxten?

– Procentuellt är ökningen stor, och antalet laddbara bilar kommer sannolikt att fördubblas sett över hela året. Det är visserligen en fördubbling från väldigt låga nivåer, men det visar att utvecklingen på marknaden sakta går framåt.

Visst ligger vi långt efter andra länder?

– Ja. Norge är väl det mest kända exemplet. Men även Holland, som infört förmånlig tjänstebilsbeskattning för laddhybrider och byggt ut laddinfrastrukturen kraftigt, är värt att lyfta fram.

– Här i Sverige har vi få styrmedel, det är egentligen bara supermiljöpremien på 40 000 kronor och en viss nedsättning av förmånsvärden. Den palett av åtgärder som finns i andra länder saknas här.

Hur är tillgången på laddstationer i Sverige?

– Det finns knappt någon publik laddinfrastruktur alls, och det är rätt allvarligt. Vi tror att de flesta främst kommer att ladda bilen därhemma, men det behövs ändå laddstationer för att skapa en trygghet och för att göra det möjligt för dem som bor i flerbostadshus att ladda.

– Infrastrukturen är viktig även för laddhybriderna. När batteriet är slut kör man ju på fossilt igen, och det var inte meningen med supermiljöpremien.

Hur ser beståndet ut?

– Nu finns det laddbara bilar i de flesta segment oavsett om du vill ha en suv, en stor bil eller en liten bil. Positiva händelser under hösten är att Tesla lanserat sin Model S och att flera tyska elbilar som Volkswagen e-Up lanseras.

Vilken är den viktigaste händelsen i höst?

– Regeringens utredning om en fossiloberoende fordonsflotta som presenteras i december. Utan elektrifiering går det inte att nå målen. Vi hoppas på ett samlat grepp med exempelvis krav på laddinfrastruktur vid nybyggnation och ett bonus-malussystem (fordon som ger mycket utsläpp får betala en avgift, medan miljövänliga fordon belönas med en bonus).

– Men det är olyckligt att utredningen är försenad, nu kommer den för tätt inpå valet. Och att utredningen drabbats av avhopp är inte så bra för trovärdigheten.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt