Boeing provflyger bränslecell

2007-04-11 09:11 Eddie Pröckl  
Dimona motor glider drivs av en bränslecell

Flygjätten Boeing har utvecklat ett bränslecellsdrivet propellerflygplan som ska testflygas under 2007. Vid starten i Spanien lite senare i år blir det första gången ett bemannat flygplan drivs med bränsleceller.

Det är Boeings europeiska FoU-avdelning som har arbetat med projektet tillsammans med forskare i sex länder sedan 2003.
Bränslecellsplanet är ett led i Boeings arbete på att utveckla miljövänligare tekniker för luftfarten, skriver företaget i ett pressmeddelande.

- Även om vi inte tror att bränsleceller kan driva stora passagerarplan i framtiden är det här i alla fall ett viktigt steg för att bana väg för att använda tekniken i mindre flygplan, säger Francisco Escarti, chef för Boeings europeiska FoU.

Bränslecellsplanet är ett enmotorigt propellerplan av typen Dimona motor glider med ett vingspann på drygt 16 meter. Planet som utrustats med en PEM-bränslecell (polymerelektrolyt) och lättvikts litium-jonbatterier i ett hybridsystem som driver planets propeller via en elmotor. Bränslecellen ger kraft till själva flygningen i runt 100 kilometer i timmen. Vid start och landning kopplas batterierna in.

Testflygningen ska äga rum vid en av den spanska pilotskolan Senasas anläggningar i Spanien. Senasa håller även med pilot till planet. Förutom en rad spanska företag och institutioner har forskare och företag från Tyskland, Österrike, Frankrike, Storbritannien och USA deltagit i arbetet med konstruktion, sammansättning och tester av bränslecellsplanet.

Även om Boeings forskare inte räknar med bränsleceller som primär drivkälla för passagerarplan ser man andra möjligheter, bland annat fastoxidbränsleceller till att driva sekundära kraftsystem i flygplanen. Om 10-15 kan det bli verklighet.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt