Bilbranschen sågar regeringens etanolrea

2016-03-14 16:54 TT  
Andres Norman kör en av Taxi Stockholms sista 30 etanolbilar, en tre år gammal Volvo V70. Bilen går bra, men den är törstig: medelförbrukningen ligger på 1,72 liter/ mil. Foto: Jörgen Appelgren

Regeringen sänker skatten på E85 efter lång tids dalande försäljning – men branschföreträdare menar att det redan kan vara för sent.

– Vi sa redan för tio år sedan att detta är hål i huvudet, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Regeringen vill att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria västländer, och för att få ned utsläppen sänks nu skatten på E85 med 75 öre litern. Samtidigt dalar försäljningen av E85, och kritiker från branschen anser att loppet redan är kört.

– Vi vill stimulera användningen av förnybara bränslen. Sänkningen kommer att leda till, hoppas jag, att mer bensin och diesel byts ut mot förnybart, säger klimat- och miljöminister Åsa Romson (MP), till TT.

Men enligt är Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, är dagens sänkning ”en piss i Mississippi”.

– Det här förändrar ingenting. Vi har förlorat tio år på grund av att man körde in i den här återvändsgränden, säger han.

Samtidigt visar siffror från branschorganisationen SPBI att försäljningen av E85 sjönk med 77 procent i januari jämfört med samma månad i fjol.

Under januari såldes 1|200 kubikmeter, vilket är en nedgång med omkring 4|000 kubikmeter jämfört med samma månad i fjol. Och trenden är långsiktig: 2015 såldes totalt cirka 90 700 kubikmeter, vilket är den lägsta siffran sedan 2006 och 40 procent mindre än 2014.

Problemen med E85 är enligt Bertil Moldén att den drar 30–40 procent mer bränsle än en bensinbil, att den vållar motorproblem och att den dessutom ställer bränsle mot mat. Dessutom vill importörerna inte ta in nya etanolbilar.

– Etanol sänker visserligen koldioxidutsläpp, det råder det ingen tvekan om. Men man måste se hela bilden, säger Moldén.

Men enligt Åsa Romson är etanol ett hållbart bränsle, även om man tittar på hela bilden.

– I dag ska man känna sig trygg när man köper etanol. Det bidrar inte till ytterligare svält i världen utan minskar i stället det största hotet mot världen som är klimatförändringar. Den etanol vi har i svenska pumpar i dag är hållbar och klimatsmart, säger hon.

Bil Sweden var starkt kritiska redan när den så kallade pumplagen, som tvingade stationer att installera E85-pumpar, infördes för tio år sedan.

– Investeringen kostade totalt en miljard i landet, och redan innan lagen trädde i kraft sade vi att detta är hål i huvudet.

Inte heller Ulf Svahn, vd för SPBI, tror att skattesänkningen kommer att ha någon större effekt – prisskillnaden mot fossila bränslen är fortfarande för stor. Det som skulle krävas är att nya fordon kommer ut på marknaden, men de förutsättningarna finns inte, enligt Svahn.

– Den här produkten kommer långsamt att dö ut, och i någon mening har den redan gjort det.

   

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt