Zlatan hjälper Huawei sälja telefoner

2015-10-21 08:44 Helen Ahlbom  

NY TEKNIK I KINA. För första gången väntas Huawei nå sin prognos på mobiltelefontelefonfärsäljning. Och det tack vare senaste modellen Mate S, satsningen på FoU och Zlatans Ibrahimovics fotbollslag PSG.

På flygplatsen i Shenzhen i Kina lyser Huaweis senaste mobiltelefon Mate S på stora annonstavlor. Det är här som den kinesiska tillverkaren har sitt huvudkontor.

Bolaget är inte bara Ericssons absolut tuffaste konkurrent på mobila nät. Även telefontillverkare som Samsung och Apple börjar känna av det kinesiska hotet.

Huawei har tillverkat mobiltelefoner under många år, men utan att komma i närheten av de stora giganterna. Ambitionerna har det inte varit fel på. Men bolagets prognoser har slagit fel år efter år.

2012 räknade bolaget med att sälja 50-60 miljoner mobiler världen över. Det blev bara ungefär hälften, 32 miljoner.

Förra året var målet 80 miljoner telefoner, men för tredje året i rad underpresterade kineserna.

Så vem trodde på årets prognos på över 100 miljoner sålda mobiler?

Men för första gånger ser det ut som Huawei kommer att uppfylla sitt mål. Under första halvåret såldes 48 miljoner mobiler, och under andra kvartalet blev Huawei trea i världen efter Samsung och Apple, enligt Gartners marknadsanalys.

När jag nu, i slutet av oktober, träffar bolaget på hemmaplan i Shenzhen upprepar Bruce Li, chef för mobiltelefonerna, att man är ”on track” för att nå över 100 miljoner under 2015.

Att Huaweis mobiler nu är trea i världen upprepas gång på gång under mitt besök. Att bolaget fortfarande ligger långt efter de två dominerande spelarna med sin marknadsandel på 7,8 procent har dock ingen tagit upp. Inte heller att nummer fyra i världen, Lenovo, ligger rätt nära.

Men Bruce Li har rätt i att Huawei är på uppåtgående. Under första kvartalet var Huawei fyra efter Lenovo, och Huawei har lyckats bra med att kopiera sina inhemska konkurrent Xiaomis framgångsrika satsning på mobilförsäljning online.

Huaweis onlinevarumärke Harmon står numera för en tredjedel av den globala försäljningen, och andelen är ännu högre i Kina.

På IFA-mässan i Berlin nyligen lanserade Huawei sin senaste toppmodell Mate S. ”Den första modellen som Huawei-anställda i Sverige kan tänka sig att välja i stället för Iphone och Samsung”, som en anställd i Kista nyligen sa till mig.

Så Huawei har kommit en bra bit, vilken är er största utmaning nu?

– Att konsumenternas bild av varumärket och själva produkterna inte en perfekt match. Så därför måste vi bevisa för konsumenterna att mobilerna är bättre än de tror, säger Bruce Li, chef för mobiltelefoner hos Huawei.

Genom ökad satsning på marknadsföring?

– För det första genom att satsa mer på innovation. För det andra satsar vi på att sponsra olika fotbollslag och liknande. Och som du säger mer på marknadsföring. Och för det tredje måste vi satsa mer resurser på återförsäljningen. Att presentera mobilerna på ett bättre sätt ute i butikerna, säger Mr Li.

I januari förra året blev Huawei den engelska fotbollsklubben Arsenals officiella globala mobilpartner, och strax därefter blev det klart att Zlatan Ibrahimovics franska klubb Paris Saint-Germain skrivit på ett sponsorkontrakt med Huawei för de tre kommande åren.

Kan du n ämna en innovation som visar att er satsning betalar sig ?

– Att vi effektiviserat energianvändningen, och därmed förlängt batteritiden. Och Force Touch förstås, lägger han till.

Med Force Touch känner mobilen av hur hårt man trycker på bildskärmen, och finesser i användargränssnittet som anpassar sig därefter. Bland annat ska det användas för att kunna zooma i bilder.

Att öka sin försäljning har flera tillverkare lyckats med. Att få den lönsam har varit svårare. Huawei uppger att deras mobiler är lönsamma, men ger ingen siffra.

Hur ska ni förbli lönsamma?

– Genom att vi satsar på forskning och utveckling och därmed bli mer innovativa för att kunna sälja mer. Vi satsar 10 procent av vår försäljning på forskning och utveckling. Och det gör ingen annan tillverkare.

Huaweis FoU-satsning på mobilerna står i en klass för sig. I pengar är satsningen ungefär 1,2 miljarder dollar om året och bolaget uppger 70 procent av enhetens 12000 anställda jobbar med t forskning och utveckling.

Men FoU-satsningen kostar. Hur förbli lönsamma?

– Ja, det kostar. Men vi måste ta fram konkurrenskraftiga mobiler för att öka vår marknadsandel ytterligare. Stora volymer är viktigt för lönsamheten.

Ni talar också om att minska antalet modeller för att minska kostnaderna. I år ni nere på 20 modeller. Väsentligt fler än Apple har…

– Ja, att minska modellerna är ett av de viktigaste sätten att sänka kostnaderna för oss. Vi har minskat vårt modellutbud och är nere på 20 modeller i år, inklusive modeller för vårt nya märka Honor. Men vi har inte bestämt hur många det blir nästa år.

Den viktiga amerikanska mobilmarknaden är en vit fläck på Huaweis mobilkarta. Bruce Li uppskattar att bolaget där inte ens har 1 procents marknadsandel. Men han hoppas att samarbetet med Google ska hjälpa. Nyligen presenterade Google sina senaste Nexus-modeller, och den mest avancerade av dem tillverkas av Huawei.

– Vi behöver visa upp en riktigt avancerad modell i USA. Och även om det står Nexus på Googles mobiler, så finns Huaweis logotype också med, konstaterar Bruce Li.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Huaweis historia

1987: Ren Zhengfei grundar Huawei.

1994: Första egenutvecklade produkten, en företagsväxel.

2000: Öppnar kontor i Sverige.

2002: Nära försäljning av mobilverksamheten till Motorola för 10 miljarder dollar.

2005: Försäljningen större utanför Kina.

2007: Närmare 7 000 anställda avskedas. Nästan alla fick nya jobb, men oftast med lägre position och lön.

2009: Först ut med 4g tillsammans med Ericsson.

2010: Nära köpa Motorolas mobilsystem, men amerikanska politiker stoppade affären.

2011: Hård kritik mot arbetsförhållanden på Huaweis kontor i Sverige.

2012: Representanthuset vill stoppa Huawei i USA.

2013: Största telekomleverantör, räknat efter omsättning.

2014: För första gången på Top 100 Global Innovation-listan.

2015: För första gången störst i världen, före Ericsson, på mobila system (under första halvåret).

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt