Digitalisering

Verizons köp av AOL – ”ett amerikanskt fenomen”

Tim Armstrong, vd för AOL. Foto: Yaniv Golan

Den amerikanska internet- och mobiljätten Verizon köper internetbolaget AOL för 36 miljarder kronor. Verizon är intresserat av ett digitalt annonssystem som AOL har utvecklat, samt av AOL:s videoinnehåll.

Publicerad

– Vårt största intresse gäller den annonsteknikplattform som Tim Armstrong (AOL:s vd sedan 2009) och hans team har gjort ett riktigt fantastiskt jobb med att utveckla, säger John Stratton, globalt ansvarig för Verizons tjänster i fasta nät.

AOL:s annonssystem visar reklam automatiskt baserat på användarnas surfbeteende och kan också ge information om i vilken typ av apparat som reklamen fungerar bäst.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här