Verizons köp av AOL – ”ett amerikanskt fenomen”

2015-05-13 13:48 Mats Lewan  
Tim Armstrong, vd för AOL. Foto: Yaniv Golan

Den amerikanska internet- och mobiljätten Verizon köper internetbolaget AOL för 36 miljarder kronor. Verizon är intresserat av ett digitalt annonssystem som AOL har utvecklat, samt av AOL:s videoinnehåll.

– Vårt största intresse gäller den annonsteknikplattform som Tim Armstrong (AOL:s vd sedan 2009) och hans team har gjort ett riktigt fantastiskt jobb med att utveckla, säger John Stratton, globalt ansvarig för Verizons tjänster i fasta nät.

AOL:s annonssystem visar reklam automatiskt baserat på användarnas surfbeteende och kan också ge information om i vilken typ av apparat som reklamen fungerar bäst.

Amerikanska bedömare anser att det även är AOL:s innehåll inom video som är viktigt för Verizon. AOL driver i dag den tredje största tjänsten för videoinnehåll i USA, efter Google och Facebook.

Verizon, som redan erbjuder tv, surf och telefon via fast internet, ska starta en videotjänst via sitt mobilnät med 4g-teknik. Tjänsten ses som ett försök att inte bara vara en internetleverantör, utan att också konkurrera med innehåll.

USA:s andra internet- och mobiljätte, AT&T, har liknande ambitioner men satsar i större utsträckning på infrastruktur genom ett köp av satellit-tv-bolaget Directv för 400 miljarder kronor.

Bengt Nordström, vd för konsultbolaget Northstream, ser Verizons och AT&T:s planer som ett amerikanskt fenomen.

– De opererar på väldigt stora marknader med mycket starka varumärken. Jag tror att det är mindre lämpat för europeiska operatörer.

Han är annars skeptisk till operatörers försök att leverera innehållstjänster.

– Separationen mellan access och innehållstjänster som internet åstadkommit har öppnat upp innovationsmarknad som inte fanns förut. Netflix, Skype och Spotify drar nytta av att de inte är nätägare och ändå kan nå kunderna direkt med sitt innehåll utan att gå via operatörerna. När operatörerna inte är "gatekeeper" blir innovationerna så mycket bättre, säger Bengt Nordström.

AOL grundades 1983 som Control Video Group, en speltjänst för Atari-datorer, bytte namn till America Online 1991, fusionerades 2000 med Time Warner som knoppade av AOL 2009. Bolagets värde var då på fall, men den nya vd:n Tim Armstrong har vänt utvecklingen med en satsning på innehåll, reklam och integrering med sociala nätverk.

Fortfarande har AOL 2,1 miljoner kunder som använder uppringt internet via telefonmodem.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt