Utredare stoppar Uber Pop

2016-11-30 07:28 TT  
Hittills har 54 personer upptaxerats i Skatteverkets granskning av personer som kör för Uber. Foto: Alamy

Regeringens utredare Amy Rader Olsson lägger på onsdagen fram förslag som innebär ett bakslag för samåkningstjänster som Uber Pop och Heetch.

(Artikeln har uppdaterats)

När amerikanska Ubers samåkningstjänst Pop kom till Sverige väcktes många frågor. Var det en taxitjänst och om ja, var fanns taxametrarna?

I dag kommer utredningen som föreslår strikta gränser för vad som är samåkning.

När Taxiutredningen tillsattes förra året nämndes inte Uber vid namn i direktivet, men det rådde ingen tvekan om vem som hade huvudrollen. Utredningen skulle ”utreda och eventuellt lämna förslag på en obligatorisk användning av taxameterutrustning i taxifordon utan möjligheter till dispens”.

Sedan dess har flera andra samåkningstjänster dykt upp, till exempel Heetch.

Läs mer: Uber lägger ner Pop i Sverige

Regeringen gav också utredaren Amy Rader Olsson i uppdrag att undersöka om det ska införas en ny kategori för yrkesmässiga persontransporter och om det behövs tydligare regler för samåkning mellan privatpersoner.

Det sistnämnda aktualiserades av samåkningstjänsten Uber Pop, som lades ner i maj i år, och där verksamheten byggde på att privatpersoner anslöt sig till Ubers bokningssystem. I Ubers andra tjänster, Black och Lux har dock förarna taxikörkort och -licens. Flera myndigheter ansåg att Uber Pop inte handlade om samåkning, utan i stället var olaglig taxirörelse.

Svenska Taxiförbundet har det senaste året kämpat hårt för att Ubers tjänst inte ska få något undantag från kravet på taxameter. Samtidigt har andra röster höjts för att anpassa svenska regler till den stadigt växande delningsekonomin.

Läs mer: 60 dömda efter att ha kört för Uber

Redan på tisdagskvällen bekräftade Amy Rader Olsson för nyhetssajten Breakit att det blir strama ramar för vad som får betraktas som samåkning, vilket innebär ett bakslag för Ubers tjänst Pop i den utformning tjänsten har.

– Vi sätter en strikt gräns för vad som är samåkning. Det ska handla om att du och jag ska till samma ställe och vill dela på de faktiska kostnaderna, säger Amy Rader Olsson till Breakit.

– Samåkning innebär att man delar på kostnaderna, men inte tjänar pengar på det.

Amy Rader Olsson anser inte att hennes förslag hindrar företag som Uber att ändå tjäna pengar på att matcha ihop personer som vill dela sina bilar.

Utredningen överlämnas till infrastrukturminister Anna Johansson (S) i Rosenbad klockan 9.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt