Uppdraget: Göra Huawei snyggare än Iphone

2015-10-22 09:21 Helen Ahlbom  

NY TEKNIK I KINA. Huaweis mobildesignchef har tidigare jobbat på Samsung och Nokia.

Huaweis designchef Joonsuh Kim ser, som sig bör, lite trendig ut. Inte alls extremt, men väsentligt mer än andra jag möter i korridorerna på huvudkontoret i Shenzhen. Han har glasögon i grönt, matchande grön smartwatch och vågor i håret.

Han är uppvuxen i Sydkorea, jobbade med design på Nokia mellan 2000 och 2004, och sedan på Samsung tills han lämnade för Huawei i slutet av 2012.

– Jag jobbade på Nokia under guldåren. Då hade de den bästa designen, så jag lärde mig mycket, säger Joonsuh Kim.

Det han tar med sig till Huawei är att en mogen företagskultur, som Nokias, också kan bli begränsande. Det finska bolaget hade en tydlig designfilosofi, men var inte tillräckligt flexibelt, menar han.

– Vi är ett yngre mobilföretag och jag säger hela tiden till mina 200 industridesigners att vi ska vara modiga. Våga testa nya saker,

Joonsuh Kim anser att Huawei måste skaffa sig en tydligare design som konsumenterna känner igen. Jag försöker få honom att jämföra med ett bilmärke för att få en känsla åt vilket designspråk han siktar mot. Men han tvekar.

– En sådan jämförelse är för känslig. Det är en bransch som funnits väldigt länge.

Inte Teslas design?

– Nej. om du skulle be mig välja mellan Teslas elbil och BMW:s så skulle jag välja Teslas. För den riktar sig till en bredare kundgrupp.

Vilken bil kör du själv?

– Jag har ingen eftersom jag flackar runt så mycket. Men jag skulle välja en Posche SUV, en Macan. För att det är kul, och sedan skulle jag vilja ha en Audi A8, säger designchefen.

Med en tydligare design, hur vill du att ni ska skilja sig från din tidigare arbetsgivare Samsung?

– Samsungs design är väldigt rund och mjuk. Apples är lite mindre rund, och vi ska vara lite mindre rund än Iphone, men inte alls ha en lika rak och lådliknande silhuett som Sony.

Huawei har mött hård konkurrens från en ännu yngre mobilspelare på hemmaplan: Xiaomi. Under första kvartalet i år var Xiaomi nummer två i Kina, efter Apple, men före Huawei.

Hur har du inspirerats av Xiaomis design?

– Inte. Inte alls. Det har jag aldrig gjort, säger han med eftertryck,

– Men Xiaomi har lyckats fantastiskt bra med sin nytänkande försäljning av mobiler över nätet.

När Joonsuh Kim säger att Huawei ska vara "modiga" så menar han att de inte ska vara rädda för att vara först. När jag ber honom exemplifiera, så säger han sig vara stolt över P7-modellen som redan 2014 gjorde det lättare att ta "groupies", tack vare panoramafunktionen och en 8 megapixels frontkamera.

Och kommande finesser där ni vill utmärka er?

– Ja, det är förstås Top Secret. Men vi ska inte vara rädda att vara först.

Men vad tror du blir viktigast för konsumenterna framöver?

– Att bilderna som vi tar med mobilen ska överträffa våra förväntningar. De ska visa mer än vi själva kan se. Lite som den här bilden, säger han och visar en nattbild från Shanghai- det vill folk ha. För det är bilder med "wow" som ger flest "gilla" när de läggs ut på Facebook,

Tidningen Mobile har nyligen testat de stora mobiltillverkarnas mobilkameror, och anser inte att Huaweis senaste modell Mate S utmärker sig, tidningen anser i stället att kameran i Samsungs Galaxy S6 är bäst. Inte minst vad gäller ljusstyrka.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt