Digitalisering

Teknikstrul får arbetsmånader att försvinna

Föråldrad teknik, it-strul och ineffektiva system leder till att en hel arbetsmånad försvinner på svenska kontor. Per anställd och år.

Publicerad

Sex av tio svenska kontorsarbetare anser att deras kontor har teknik som inte är up-to-date. Nästan åtta av tio av dem blir någon gång varje dag irriterade på tekniken. Uppseendeväckande mycket tid går förlorad på grund av bekymmer med tekniken: 19 arbetsdagar per anställd och år.

Det visar en ny undersökning där 6 000 kontorsarbetare i Europa tillfrågats. Undersökningen är utförd av analysföretaget Censuswide på uppdrag av Sharp Electronics.

– I Sverige är vi präglade av ingenjörsteknik. Vi är strukturerade och planerade, vi har fabriker och maskiner. Men vi befinner oss fortfarande på en resa där vi blir bättre på att förstå vad som händer när det gäller innehåll och tjänster. Vi har helt enkelt inte talat lika mycket om digitaliseringen hos människor, säger Niklas Nordström, styrelseledamot i Business Sweden.

24,8 procent i undersökningen stör sig på dålig internetuppkoppling och 12,4 procent lägger i snitt mer än en kvart av arbetsdagen på att hitta rätt dokument på sin server. Tre av tio anser att för mycket av deras tid går åt till ”tråkig administration”.

– Vi har anammat sociala medier, smarta telefoner och de bärbara datorerna men vi har inte fullt ut tagit till oss vilka arbetsprocesser som är mest effektiva. Det är dags att ta nästa steg, säger Nordström och efterlyser bland annat effektivare möten och smartare tjänster.

– Vi lägger mycket tid på robotar och automation men underskattar kraften hos oss människor.

Läs mer:

Patrick Mesterton, vd på innovationshuset Epicenter i Stockholm, blir inte förvånad över siffrorna. Digitaliseringen sker så snabbt att många svenska kontor inte hunnit med i utvecklingen. Det var delvis tanken bakom Epicenter, ett dynamiskt kontorshotell där nystartade företag och etablerade bjässar möts under samma tak. Där råder stor rörlighet: arbetsplatser kan snabbt flyttas runt efter behov och medarbetarna förväntas inte vara på plats enligt ett inrutat schema.

– Vi går mot mobilt arbetande, en frilansgeneration som kräver en helt ny typ av rörelse. Men då gäller det att man kan få använda alla funktioner man har på kontoret även när man inte är där. Vi pratar även om ”staff on demand”, att man har en mindre andel egna anställda och i stället anlitar när behov finns.

Mesterton säger att framtida kontor – eller samtida, om man syftar på Epicenter – kommer att handla mindre om produktion och mer om en ”opportunity space”, något man kan översätta till ”en plats för att skapa möjligheter”.

– Som företag måste man fråga sig vilken sorts företag man vill vara och sedan skapa infrastrukturen utifrån det, säger Mesterton.