Sveriges speldrottning samarbetar med Nokia

2004-04-06 23:00 Helen Ahlbom  
Annika Waern

Annika Waern, dataspelsforskare på institutet Sics, leder EU största mobilspel projekt. Med en budget på närmare 100 miljoner kronor ska hon ta fram nästa generations mobilspel tillsammans med jättar som Nokia och Sony. Hälften av pengarna hamnar hos svenska forskare.

Annika Waern
I förra veckan blev det klart. Annika Waern, som tidigare varit teknisk chef på det lilla svenska spelföretaget Gamefederation, men nu är tillbaka som forskare på Sics, är utsedd till koordinator för EU-kommissionens överlägset största forskningsprojekt om mobila dataspel.

Just inom detta område har Europa och Sverige en verklig chans att visa framfötterna, menar hon.

Amerikanska och japanska företag är överlägsna europeiska på dataspel. Men när det gäller de mobila spelen är reglerna delvis annorlunda och spelplanen en annan.

- I Europa är förutsättningarna de bästa. Vi har storföretag som Nokia, uppstickare som svenska It's Alive, som tog fram världens första positionsbaserade mobilspel, och mycket bra forskning på området.

Annika Waern är nästan lika entusiastisk över Sveriges chanser, trots de senaste årens många konkurser bland spelbolagen.

- Det fullkomligt bubblar av mobilspelskunnande i Sverige.

Hon nämner spelforskare som Johan Sanneblad på Viktoria Institute i Göteborg, och tre olika studior på Interaktiva Institutet; Mobilstudion i Stockholm, Play i Göteborg och Zero game på Gotland. Men också företag som överlevt krisen, som exempelvis Gamefederation.

- Det här stora EU-projektet är viktigt för Sverige, som har en stor potential inom mobila spel. Och nästan hälften av projektpengarna går ju faktiskt hit!

EU-projektet som kallas Iperg är en förkortning av det engelska begreppet "Integrated Project on Pervasive Gaming". "Integrated Project" eftersom det använder EUs modell för stora projekt med flera småprojekt involverade. "Pervasive Gaming" eftersom det handlar om dataspel som spelas ute i verkligheten och inte sittandes framför datorn. Spelen baseras inte bara på mobil teknik utan även på positionering och sensorer.

Budgeten för projektets 3,5 första år är 10 miljoner euro, det vill säga cirka 92 miljoner kronor, varav 60 procent finansieras av EU-kommissionens sjätte forskningsprogram.

Projektet ska utveckla både teknik och designa olika typer av mobila spel.

Att tiden är mogen för de mobila spelen är Annika Waern övertygad om. Nu finns mobiler med javastöd, och allt bättre skärmar.

- Titta bara på hur populärt det blivit att ladda ner javaprogram. Det är nästa stora grej efter sms, säger Annika Waern.

Nokia ska bidra med sitt plattformskunnande, och sin möjlighet att påverka standardiseringsarbetet. Sony kommer att kunna förmedla kompetens till projektet från hela koncernen.

Övriga deltagare i projektet är Universitetet i Nottingham, det brittiska företaget Blast Theory, tyska institutet Fraunhofer, Universitetet i Tampere Finland, samt Sics, företaget It's Alive, Interaktiva Institutet och Högskolan på Gotland i Sverige.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt