Svenska jättar bildar bolag

2006-04-04 23:00 Marie Alpman  

Försvarskoncernen Saab och Volvo Aero samarbetar för att hitta och knoppa av teknik som kan bli nya, växande företag. Även Ericsson Microwave Systems deltar i samarbetet, som döpts till Swedcat. Drygt 30 idéer har redan vaskats fram och snart startar det första avknoppningsbolaget.

Sensorer, realtidssystem, antenner, avancerade material och ytbehandling. Det är bara några områden där Saab, Volvo Aero och Ericsson Microwave har spetskunnande. Nu hjälper storföretagen varandra för att för att hitta nya användningsområden för sin teknik.

I ett unikt samarbete, döpt till Swedcat, vaskar de gemensamt fram bra idéer, som kan bli nya, växande bolag. Det första är planerat att starta under de närmaste veckorna.

- Det är ett företag som ska kommersialisera en programvara som bland annat utvecklats inom Saab, säger Håkan Rosén, ansvarig för Saabs interna riskkapitalverksamhet, Saab Venture Capital Council, förkortat VCC.

Han tog initiativ till Swedcat för ett år sedan. Efter att framgångsrikt ha arbetat med avknoppningar från Saab under ett antal år, såg han hur ett samarbete med andra storföretag inom försvar, flyg, och it skulle kunna skapa ännu bättre förutsättningar för att knoppa av teknikprojekt.

Han träffar regelbundet ett antal personer från Volvo Aero för att stöta och blöta idéer som ligger utanför kärnverksamheten. Även Ericsson Microwave deltar i samarbetet, om än inte lika aktivt som de övriga två.

När Swedcat drog igång var målet att få fram 30 utvecklingsbara idéer. Håkan Rosén:

- Det har vi redan nått.

Sedan är det meningen att andra finansiärer och riskkapitalbolag ska ta över. Innovationsbron Väst och Öst har engagerat sig i Swedcat och avsatt 1,5 miljoner som kan användas för marknadsundersökningar.

- Vi hjälper till i det allra första skedet och har redan beviljat medel till flera projekt, säger Katarina Seger­borg på Innovationsbron Öst.

Enligt Tor Morten Olsen, chef för Volvo Aeros avknoppningsverksamhet, finns efter lågkonjunkturen ett uppdämt behov av att få ägna sig åt idéer som ligger utanför kärnverksamheten.

- Volvo Aero har en tradition av att knoppa av teknikbolag, men de senaste åren har vi inte haft utrymme att arbeta med annat än kärnverksamhet. Nu är det tillväxttider och då uppmuntras avknoppningar, säger han.

Sedan förra sommaren har han samlat in 15 idéer, varav fyra projekt redan fått extern finansiering från potentiella kunder bland annat i bilindustrin.

- Det handlar till exempel om termisk sprutning, där vi är bland de bästa i världen, säger Tor Morten Olsen.

Vid årsskiftet ska samarbetet i Swedcat utvärderas, och då tas också beslut om en eventuell fortsättning.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS