Spelsuccé sprids i Sveriges skolor

2012-09-26 14:39 Marie Alpman  

Den svenska spelsuccén Minecraft tågar in i skolan. Runt om i världen används det redan av 300 000 elever. Nu ska det spridas i Sverige.

Uppgift: Bygg en modell av rummet vi sitter i och räkna sedan ut dess volym. Till sin hjälp har femteklassarna en tumstock och en dator. Snart ligger en på golvet och mäter medan en annan placerar ut väggar på skärmen.

Efter en stunds mätande, byggande och funderande kommer svaret. ”Korrekt!” utbrister Santeri Koivisto.

Han är låg- och mellanstadielärare och driver i hemlandet Finland företaget Teachergaming, som jobbar med att anpassa dataspel för skolan.

Först ut är det omåttligt populära svenska spelet Minecraft. Det kan liknas vid ett virtuellt avancerat lego och har sålts i 7,5 miljoner exemplar.

Santeri Koivisto och hans kolleger har byggt en skolversion som i dag används av ungefär 300000 elever främst i Finland, USA och Storbritannien.

– Varje dag köps det av mellan fem och tio skolor, säger Santeri Koivisto.

Skolversionen skiljer sig på flera sätt från det vanliga spelet. Läraren har till exempel möjlighet att kontrollera eleverna och det är enkelt att låta en hel klass samarbeta kring en uppgift.

Matteutmaningen ovan är ett exempel på hur det kan användas. Ett annat kan vara att bygga en bro eller en pyramid. På nätet finns mer avancerade exempel. Santeri Koivistos favorit är 3d-modellen av en djurcell som eleverna kan utforska.

Det går också att göra experiment eller konstruera maskiner som drivs av spelets elektriska byggmaterial, även kallat ”redstone”.

– Vi arbetar nu med att bygga upp ett bibliotek med lektioner. En annan idé är att införa enkel programmering för eleverna, säger Santeri Koivisto.

I Sverige är det än så länge få skolor som har testat. Santeri Koivisto och Carl Manneh, vd för Mojang, som säljer och utvecklar Minecraft, gör tillsammans en offensiv mot svenska skolledare.

Ulf Holm, skolområdeschef i Gislaveds kommun, är en av dem som har presenterats för idén. Han ser ett stort värde i att använda spel i undervisningen, särskilt för elever med behov av extra stöd. I spelens värld känner de sig hemma och trygga, anser han.

– Få lärare kan fånga ungdomars intresse som ett välutvecklat spel. Vi inom skolan måste ta tillvara den kraften, men det kräver både kreativitet och mod av lärarna, säger Ulf Holm.

Ny bok berättar framgångshistorien

Det började som ett hobbyprojekt. Nu är det ett miljardföretag. Historien om hur spelprogrammeraren Markus Persson skapade dataspelet Minecraft och framgångarna som följt beskrivs i en nyutkommen bok av journalisterna Daniel Goldberg och Linus Larsson.

”Minecraft – Block, pixlar och att göra sig en hacka” ges ut av Norstedts.

Att spelet blivit så framgångsrikt beror på flera saker: Markus Persson började tidigt ta betalt för spelet. Under utvecklingen har han hållit tät kontakt med spelarna via social medier. All uppmärksamhet kring spelet har genererats av användarna själva främst på Youtube, där en sökning på Minecraft ger mer än sju miljoner träffar.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt