Sony: Vi ska bli världsledande på smarta tillbehör

2014-02-24 08:00 Helen Ahlbom  

Efter en tuff tid har hoppet återvänt till Sony Mobiles ingenjörer i Lund. De har fått huvudansvar för Sonys satsning på smarta armband och klockor. Det är mobilbranschens hetaste område just nu. Alla giganter visar upp sina kroppsnära produkter på mobilmässan i Barcelona denna vecka.<br/> – Vi ska bli världsledande, säger Stefan K Persson, chef för smarta tillbehör på Sony.

Förra året började som vanligt, och fortsatte som vanligt. Men så i oktober förändrades allt. Plötsligt bara hände det. Alla positiva signaler kom samtidigt

Det säger Stefan K Persson entusiastiskt. Han talar om det stora intresset för smarta kroppsnära prylar, som klockor och armband.

Stefan K Persson började jobba med mobiltelefoner i Lund för över femton år sedan. Så han har varit med om både upp- och nedgångar. 2012 hade dåvarande Sony Ericsson 3?200 anställda. Sedan dess har en tredjedel tvingats gå.

– Men nu känner jag draget igen. Precis som jag gjorde 2001 när vi lanserade T68:an, den första mobilen med färgskärm.

Sedan ett år är han chef för hela Sonykoncernens affärsområde ”smarta tillbehör”. På ena armen har han en klocka med skärm och på den andra ett tunt limegrönt silikonarmband med rörelsesensor. Båda är uppkopplade till mobilen, och båda är utvecklade i Lund.

– Smartwatch 2 började säljas i höstas och har visat en brutal tillväxt. Vi skulle ha kunnat sälja dubbelt så många, säger Stefan K Persson.

Framgången fick Lund att satsa på ytterligare en kroppsnära produkt. Utvecklingen av Sonys första armband startade i höstas. Produktplaneraren Kristian Tärnhed åkte till brittiska Bristol och visade upp några koncept för ett tiotal familjer, som redan hade testat liknande prylar.

– De ville använda det till mer än motion. Så vi har gjort ett lättburet vattentätt band som man kan ha på sig hela tiden. Både i sängen och i duschen, säger han.

Tanken är också att informationen från rörelsesensorn i armbandet överförs till mobilen och appen ”Lifelog”, en typ av dagbok. Där ser man längs en tidslinje hur mycket man rört sig, hur vädret var, vilken musik man lyssnat på och vilka bilder man tagit.

Det är ingenjörerna i Lund som på några månader utvecklat modulen, som de kallar ”core”. Den är försedd med sensor och Bluetooth, och kan integreras i olika produkter för skilda ändamål. Det smarta armbandet är bara ett första exempel.

– Vi pratar redan med flera företag som är intresserade av modulen för olika design- och utvecklingssamarbeten. Vi tänker inte själva göra smarta smycken och kläder, säger Stefan K Persson.

Marknaden för de så hajpade smarta kroppsnära prylarna är ännu i sin linda, men väntas växa kraftigt de närmaste åren. Det såldes drygt 50 miljoner förra året, varav drygt hälften var armband som användes under träning. Nästa år väntas försäljningen vara upp i över 165 miljoner.

Sony är inte ensamt om satsningen. Mobiltelefonjätten Samsungs smarta klocka har fått stor uppmärksamhet, men också kritiserats hårt för den klumpiga designen. Flest användare har än så länge armbanden från tillverkare som Nike, Fitbit och Jawbone.

På mobilmässan i Barcelona vill många bolag visa att man hänger med på det allra senaste. Här finns en del färdiga produkter för kroppsnära teknik, men antalet prototyper och ”koncept” dominerar.

Kineserna är redo att ge sig in på den nya spelplanen: Huawei visade sin första smarta pryl, ett armband med skärm och hörlurar, i Barcelona och ZTE har utlovat sin variant senare i vår.

Men hela branschen väntar förstås på Apples drag. Lyckas bolaget ännu en gång påverka den mobila utvecklingen? Spekulationerna kring Iwatch är otaliga.

Stefan K Persson ser många framtida användningsområden för Sonys modul. Sjukvården är en självklar kandidat. Med energisnålare komponenter och billigare sensorer även för noggranna mätningar av blodsocker och blodtryck ökar möjligheterna.

– Min far hade diabetes, och ett smart band som hela tiden mäter blodsockernivån hade ju varit perfekt för honom.

Alla är förstås inte lika övertygade om ett snabbt genombrott för den kroppsnära tekniken. Visionen har funnits länge. Det är snart 20 år sedan forskarna på MIT i USA myntade begreppet ”wearables”.

Kritikerna menar att det fortfarande är en teknisk lösning i väntan på ett användningsområde.

”Det måste till något mer än att räkna steg och kalorier för att locka de stora massorna”, menar vissa.

Andra dömer ut den korta batteritiden för många av produkterna. Vem vill ladda batterierna en gång i timmen?

Det finns också Lundabor som befarar att de smarta tillbehören flyttas över till huvudkontoret i Tokyo om det verkligen blir en succé. Sony har återigen ekonomiska problem, och ska nu minska antalet anställda med 5 000. Ingen kommer dock att drabbas på Sony Mobile i Lund denna gång. Där planerar man att rekrytera 50-talet ingenjörer i år.

Stefan K Persson är övertygad om att satsningen blir en framgång. För både Sony och Lund.

– Vi ska bli världsledande på smarta tillbehör.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt