Sms i bilen kan ge böter

2013-11-28 14:15 Charlotta von Schultz  

På söndag införs hårdare regler för bilister som skickar sms, knappar på GPS-navigatorn eller twittrar under färden. Böter kan bli straffet - om sidosysslan är trafikfarlig.

En ny paragraf i Trafikförordningen innebär att bilister kan få böter om de använder mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning på ett trafikfarligt sätt. De nya reglerna införs den första december.

Prylarna blir inte totalförbjudna för förare. Men de får användas ”endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet”.

– Det är viktigt att tänka på att allt som tar blick och tanke från trafiken, om det så bara rör sig om någon enstaka sekund, inverkar negativt på körningen, säger Hans Yngve Berg, som är trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen, i ett uttalande.

I en film på myndighetens hemsida ger Bengt Svensson, som är trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen, lite mer handfasta råd. Han avråder exempelvis från att svara om telefonen ringer i en komplex trafiksituation. Att sms:a och surfa hör inte heller hemma vid bilkörning. Var gränsen går för menligt framförande återstår att fastsällas i domstol. Storleken på böterna likaså.

Flera forskarrapporter har visat vilka förödande konsekvenser en distraherad förare kan ha. Den uppmärksammade 100-Car Study från VTTI, Virginia Tech Transportation Institute, konstaterade exempelvis att 78 procent av olyckorna sker inom tre sekunder efter att föraren förlorat uppmärksamheten.

På tre sekunder hinner fordonet köra 75 meter utan uppsikt om hastigheten är 90 km/h. Kör du i 50 km/h så blir sträckan ”bara” 42 meter.

Bilsäkerhetsföretaget Autoliv är ett av flera företag som utvecklar teknik som upptäcker om föraren tar blicken från vägen. Ny Teknik beskrev projektet i en artikel i höstas.

 

Bengt Svensson, som är trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen, ger råd i inslaget ovan.

 

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt