Smart spel stäms för bedräglig marknadsföring

2016-03-18 11:38 Torill Kornfeldt  
fotograf: Pixabay

Spelet skulle göra användarna smartare och ge dem bättre minne. Nu tvingas Lumosity betala skadestånd för falsk marknadsföring.

Spelet Lumosity säger sig kunna förbättra användarnas kognitiva färdigheter. I sin reklam säger företaget att spelet kan förbättra resultaten i skolan eller på jobbet, och att de kan minska risken för allvarliga hälsoproblem som demens och Alzheimers.

Nu tvingas företaget betala ett skadestånd på två miljoner dollar för missledande reklam eftersom effekterna inte går att bevisa vetenskapligt, skriver cbs news.

Det finns ett enormt utbud av olika spel för personer utan neurologiska problem som påstås ha effekter på allt från minne och uppmärksamhet till koncentration.

Den vetenskapliga grunden för många av dem är dock fortfarande svag. Flera forskare kritiserar branschen för att överdriva effekter och ha en simplistisk syn på hur hjärnan och kognitiv träning fungerar.

Gilla Ny Teknik på Facebook

Torill Kornfeldt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt