Digitalisering

SKF testar 5g i Göteborgsfabrik

SKF-fabriken som ska testa 5g.
Martin Friis, chef för nya tillverkningstekniker och innovation på SKF. Foto: Privat

Ericsson, SKF och Chalmers ska testa 5g i en kullagerfabrik med ambition att "skapa tillverkning i världsklass".

Publicerad

Den största utmaningen med 5g är inte tekniken. Det menar både Ericsson och huvudkonkurrenten Huawei. Det svåraste är att förstå vilka krav nya industriella användare kommer ha på det nya nätet. För med 5g är tanken att man ska kunna fjärrstyra allt från trafik och elnät till fabriker och hälsovård.

Därför inledde Ericsson förra våren 5g-samarbete med flera svenska storbolag. Det handlade då om Boliden, Volvo, Scania och Saab.

Nu vill även SKF vara med utveckla nästa mobilgeneration efter sina krav och önskemål. I det nya projektet ska 5g testas i en av SKF:s fabriker i Göteborg som just håller på att moderniseras för närmare 200 miljoner kronor och ska stå färdig under 2016.

SKF driver projektet tillsammans med Ericsson och Chalmers. Vinnova stöder projektet med 7,5 miljoner kronor under två år, och räknar med att det ska räcka för att ”skapa en pilot av ett produktionssystem som med 5g kan utföra tillverkning i världsklass”.

– Med 5g kommer vi kunna följa materialflödet ända från underleverantör, genom alla tillverkningssteg i vår produktion och vidare ut till kund. Med full koll på dataflöden under vägen kan vi optimera tillverkningen och design, säger Martin Friis, chef för nya tillverkningstekniker och innovation på SKF.

På frågan varför inte samma sak kan åstadkommas med dagens 4g-nät påpekar Johan Stahre, professor i produktionssystem på Chalmers, att 5g kan hantera väsentligt större mängder med information.

– Vi vill exempelvis låta operatörerna övervaka och styra produktionen på distans, säger han.

Ericssons forskningschef Sara Mazur tillägger att 5g dessutom ökar tillförlitligheten i nätet och minskar svarstiderna till 1 ms.

Exakt hur den nya piloten och 5g-uppkopplingen kommer att se ut i SKF:s anläggning vet de inte ännu. 5g-projektet för produktionsstyrning har precis börjat.

– Men vi har en massa uppslag om hur uppkopplade sensorer kan hjälpa oss att få en bättre bild av produktionen för att kunna förutse händelser, säger Martin Friis.

Utländska 5g-partner dröjer

Ericsson har nu 5g-samarbete med de svenska storföretagen Boliden, Volvo, Scania, Saab och SKF. I höstas inleddes även liknande projekt med ett antal mindre kända utländska företag. Ericssons FoU-chef Ulf Ewaldsson försäkrade då i Ny Teknik att flera stora och mer välkända utländska företag också visat intresse för att delta i de viktiga 5g-projekten.

-Och jag räknar med att vi kan presentera dem i år, sa Ewaldsson i september förra året.

Men det har han ännu inte gjort.