Digitalisering

Skåningar fixar innehåll i nästa Ipad-utmanare

Snart kommer Rims Playbook till Sverige och redan nu är arbetet med nästa version igång. Malmöföretaget TAT, som sedan en tid ägs av Rim, utvecklar ett ramverk som gör det enkelt att bygga appar. Foto: Jeff Chiu / Scanpix

Efter sommaren lanserar kanadensiska Rim pekdatorn Playbook i Sverige. Men redan nu utvecklas innehållet i nästa generation av Malmöföretaget TAT, som Rim köpte i december.

Publicerad

<p>TAT grundades 2002 och jobbade med flera av mobilvärldens största företag, bland andra Sony Ericsson, Nokia och Samsung. Dessutom stod malmöföretaget för designen av Googles mobila operativsystem Android.</p> <p>Men sedan Rim köpte bolaget i vintras är de externa kunderna snart historia.</p> <p>- Man kan säga att gamla TAT har delats upp i tre delar. En som bygger det tekniska ramverket för gränssnittet, en som designar hur det ska se ut och en som är med och bygger appar, säger Hampus Jakobsson, en av företagets grundare.</p> <p>Hur kan ni på gamla TAT bidra till Rims chanser till framgång framöver?</p> <p>- Genom att utveckla ett bra ramverk som gör det enkelt att bygga vackra, lättanvända appar. Att vi nu vet exakt på vilken hårdvara våra lösningar ska användas är en stor fördel, eftersom vi kan optimera mjukvaran på ett helt annat sätt.</p> <p>- Vi tror dessutom att appar blir bäst om man börjar med användarupplevelsen och sen lägger till funktionerna. Vi börjar inte med att fundera på vilken databasstruktur en app ska ha. I stället bygger vi i Malmö det som användarna kommer att se, sen lägger utvecklare i Kanada till affärslogiken. </p> <p>Kommer ni bli en resurs för externa företag som vill bygga appar för Rims plattform?</p> <p>- Vi kommer hjälpa till med utbildningar, men vi kommer inte göra det faktiska jobbet åt dem. Vi är 150 personer och hinner inte ens med allt åt oss själv.</p> <p>Vilka utmaningar har det varit att gå från att vara ett fristående bolag till en del av Rim?</p> <p>- Vi är ju väldigt vana vid att jobba med väldigt stora bolag. Men att jobba med externa kunder är som att försöka trycka på ratten med en käpp. Nu sitter vi själva vid ratten, vilket är väldigt stimulerande, men samtidigt lite läskigt, säger Hampus Jakobsson.</p>