Digitalisering

Sårbart när allt samlas i mobilen

Pengarna, mejlen, biljetterna, fotona och hela kontaktnätet - alltmer av det som är viktigt i våra liv samlas i mobiltelefonen. Praktiskt, förstås, men också ruskigt sårbart.

Telefonen har snabbt gått från att bara vara just en telefon till att utgöra själva sambandscentralen för nästan allt runt oss. Men det ställer nya krav, både på oss användare och på leverantörerna av exempelvis bank- och mobiltelefontjänster.

– På något sätt planerar alla för ett normalläge då allt fungerar, men ju mer man koncentrerar viktiga verksamheter, desto sårbarare blir det, säger Fia Ewald, enhetschef för systematisk informationssäkerhet på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här