Så ska hungriga mobiler stoppas

2012-03-13 23:00 Helen Ahlbom  
Med de smarta mobilerna har trängseln i mobilnätet ökat så mycket att operatörerna tvingas prioritera mellan olika datatjänster.

Telia, Tele2 och Tre sänker hastigheten för vissa mobila datatjänster i rusningstrafik. Detta nämns inte på Tres hemsida.

I framtiden kommer prioritering av olika datatjänster bli ännu vanligare.

När belastningen är hög i mobil­nätet sänker Telia, Tele2 och Tre hastigheten för de kunder som använder sitt abonnemang för fildelning.

Motiveringen är att kunderna som fildelar är få, och att det slår hårt mot kvaliteten på vanliga tjänster som e-post, surfande och streaming.

”Vid perioder av hög belastning behöver ibland vissa trafikslag prioriteras”, skriver Tele2 på sin hemsida. Där står också att hastigheten för ”Fildelning (t ex Bit Torrent) sänks vid hög belastning”.

Informationen är inte lätt att hitta. Även på Telias hemsida får man leta ett bra tag. Men där står också att fildelning begränsas vid överbelastning i nätet. Telia sänker dessutom maxhastighet för just fildelning under dygnets alla timmar, utom mellan klockan 1 och 6 på natten.

– Vi är tydliga med vilken trafik vi nedprioriterar, och det är fildelning som ett fåtal användare ägnar sig åt, säger Charlotte Züger, presstalesperson på ­Telia.

Telenor har en annan policy. Enligt Andreas Hamrin, presschef på Tele­nor i Sverige, sänker bolaget inte hastigheten för fildelning.

– Vi har helt enkelt tillräckligt med kapacitet, säger han.

Andreas Hamrin medger att även Tele­nor i undantagsfall drabbas av att enstaka basstationer når maxgränsen.

– Dock utan att någonsin sänka hastigheten för fildelning, försäkrar han.

Operatören Tre har, liksom flera av operatörerna, planer på att erbjuda flera olika premiumtjänster där ”bästa tillgänglighet” garanternas. I klartext betyder det att en kund kommer att kunna köpa sig företräde i nätet.

– Det tycker jag är helt okej, så länge alla kunder vet vad som gäller, säger Jörgen Askeroth, teknikdirektör på Tre.

Tre nedprioriterar redan i dag fildelning i högtrafik. Men det nämns inte någonstans på bolagets hemsida.

– Nej, det står nog inte där. Å andra sidan står det inte heller att röstsamtal alltid går före data, vilket sker i alla nät, säger Erik Hörnfeldt, pressansvarig på Tre.

I lagen om elektronisk kommunikation, som ändrades den 1 juli förra året, står dock att operatörerna måste vara tydliga när det gäller ”vilka åtgärder som vidtagits för att mäta och styra trafiken i syfte att undvika överbelastning av nätet och hur åtgärderna kan påverka tjänsternas kvalitet”.

– Vi kanske borde ha det på hemsidan, säger Erik Hörnfeldt.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt