Rörliga skyltar jagar din uppmärksamhet

2016-02-22 05:00 Elsa Persson  

Någon som ropar till dig personligen från reklamskärmen och en dinosaurie som attackerar när någon kommer i närheten. Det här är exempel på reklam skapad genom interaktiva funktioner – en teknik som tros öka och få allt fler användningsområden.

När reklamfirman Åkestam Holst lät vinden från tunnelbanetåg blåsa i håret på en modell på en digital skärm på perrongen blev det viral succé och försäljningen av schampot som var i centrum för kampanjen ökade med 40 procent över målsättningen.

– Det är som med annan reklam att det är få som ser den på plats; det är när kampanjen sprider sig på nätet som det blir riktigt stort, säger Sara Clewemar, storkundsansvarig på Åkestam Holst.

Användningen av digitala skärmar har ökat snabbt under senare år. Stora användningsområden är reklam, internkommunikation på arbetsplatser och trafikinformation. Fördelarna är att snabbt kunna ändra innehåll och visa samma budskap på skilda platser. Dessutom uppger reklammakare att vår uppmärksamhet fångas lättare när skyltar är digitala, och särskilt när bilden är rörlig.

När det gäller interaktiva skärmar, där omgivningen eller människor i närheten påverkar innehållet, är det än så länge reklambranschen som driver utvecklingen.

Reklambyrån M&C Saatchi gjorde förra året en uppmärksammad kampanj för Norwegian som tog med människor på en virtuell resa till New York. På en reklamskärm i Oslo syntes en bil som åkte genom New York. ”Hej, du där i vit jacka!”, kunde en man i framsätet ropa för att få förbipasserande att gå fram till skärmen där de kunde styra vilken väg bilen skulle välja genom att röra skärmen.

Samsung kommer inom kort att i Norden lansera ett skärmtillbehör som kan läsa av kön och ålder utifrån tre spann på den som passerar skärmen. Det fungerar så att en kamera i skärmen fotar förbipasserande, varpå bilderna analyseras av en algoritm som bland annat mäter avståndet mellan ögonen. Just tekniken att fotografera och sortera förbipasserande används redan i viss mån, men har ännu knappt nått Sverige.

På flygplatsen Kastrup i Köpenhamn har man sedan ett år tillbaka ersatt alla analoga reklamytor med 165 digitala skärmar. Var femte minut skapas nya så kallade ”playlists” av reklamfilmer, anpassade efter målgrupp. Informationen om passagerarna bygger på fakta om flighter och kundundersökningar på plats.

– Förr har reklam på flygplatser helt och hållet riktat sig till affärsresenärer. Nu kan det variera beroende på tid på dagen, säger Jan Rasmussen, ansvarig för digital filmteknik på medieföretaget Nordisk Film som står bakom skärmarna.

Skärmarna registrerar även ålder och kön på de förbipasserande, men det här är inget som hittills har används för att rikta reklam. I dag har de flesta kunder så breda målgrupper att det inte är nödvändigt, säger Jan Rasmussen. Vad som däremot noga registreras är hur många av de förbipasserande som tittar på skärmarna.

Samtliga experter som Digital Teknik har pratat med tror att interaktivitet kommer att öka inom kommunikation. Däremot är de inte lika säkra på hur stort genomslag tekniken att läsa av ålder och kön, och rikta reklamen därefter, kommer att få. Tekniken upplevs som tveksam utifrån integritetssynpunkt, och har dessutom svårt att ge tillräckligt precis information.

Det här är en artikel från Digital Teknik, prenumerera här.

Digital skyltning

Digital skyltning, eller digital signage, innebär budskap som meddelas i rörlig bild eller stillbilder via digitala skärmar. De flesta skärmar kan styras på distans. Tekniker som används är bland annat led och lcd, där skärmbilden skapas av celler med flytande kristaller.

Elsa Persson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt