Digitalisering

Rörliga skyltar jagar din uppmärksamhet

Hoss Khosravi, affärsområdeschef på Visual Art, tror på fler interaktiva användningsområden för digitala skärmar framöver och ger ett exempel: ”Affären är stängd, men jag ser en jacka och kan prova den på en skärm och till och med se om min storlek finns inne.” Foto: Jörgen Appelgren
Visualart ligger bakom de interaktiva skärmarna Foto: Jörgen Appelgren

Någon som ropar till dig personligen från reklamskärmen och en dinosaurie som attackerar när någon kommer i närheten. Det här är exempel på reklam skapad genom interaktiva funktioner – en teknik som tros öka och få allt fler användningsområden.

Publicerad

När reklamfirman Åkestam Holst lät vinden från tunnelbanetåg blåsa i håret på en modell på en digital skärm på perrongen blev det viral succé och försäljningen av schampot som var i centrum för kampanjen ökade med 40 procent över målsättningen.

– Det är som med annan reklam att det är få som ser den på plats; det är när kampanjen sprider sig på nätet som det blir riktigt stort, säger Sara Clewemar, storkundsansvarig på Åkestam Holst.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här