Rektorer vill ha mer it i skolan

2013-01-16 10:40 Mats Lewan  
På Tegelhagens skola i Sollentuna används datorer och surfplattor naturligt i lek och undervisning. - Grundskolan har ett ansvar att lära barnen hantera ”informationsmonstret” – men inte förskolan, skriver debattören. Foto: Annika af Klercker / SvD / Scanpix

It används för lite som stöd i skolan. Det anser tre fjärdedelar av tillfrågade rektorer på svenska skolor.

I en undersökning bland svenska rektorer visar det sig att en klar majoritet, 72 procent av dem som svarade, anser att it inte används som stöd i undervisningen i tillräcklig utsträckning på deras skola.

Det största problemet är bristande it-kompetens hos lärarna, anser 78 procent, följt av tidsbrist och bristande tillgång till datorer för eleverna.

Å andra sidan uppger 91 procent av dem som svarat att de arbetar aktivt med att höja it-kompetensen hos lärarna, och drygt 80 procent att lärarna har tillgång till egna datorer på skolan.

Vilken effekt elevdatorer har är mer oklart. Hälften av rektorerna anser att elevdatorer eller surfplattor ökat studiemotivationen och studieresultaten, medan den andra hälften inte tycker det, eller säger sig inte veta.

Bland dem som svarat uppger 21 procent att samtliga elever har tillgång till egna elevdatorer och 54 procent att vissa av eleverna har det.

Undersökningen som är utförd av it-företaget Atea riktade sig till omkring 4 500 rektorer varav 823 svarade. Omkring hälften av skolorna har undervisning i klass ett till sex, en fjärdedel sju till nio och en fjärdedel på gymnasienivå.

Relaterade dokument

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt