Digitalisering

”Panik-knapp” blir standard i indisk mobil

Panikknapp ska bli standard i Indiska mobiltelefoner. Foto: Alamy

Från och med nästa år måste alla nya mobiler som säljs i Indien ha en ”panik-knapp” för nödsamtal.

Publicerad

Alla mobiltelefoner som säljs i Indien från och med den 1 januari 2017 måste ha en av sina sifferknappar avsatt som snabbvalsknapp till polisen, har landets telekommunikationsmyndighet meddelat. Beslutet är en reaktion på att Indien under lång tid haft många uppmärksammade överfall på kvinnor.

– Teknologin är enbart till för att göra människors liv bättre. Och vad kan vara bättre än att öka säkerheten för kvinnor? säger Indiens kommunikationsminister Ravi Shankar Prasad till tidningen New Indian Express.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här