Digitalisering

Nätjättar ökar kampen mot IS

Traditionell övervakning av Islamiska staten är meningslös, menar experter som BBC pratat med. Foto: TT

I ett försök att växla upp kampen mot extremistgruppen Islamiska staten (IS) på nätet har Obamaadministrationen formerat något av ett drömlag med representanter från flera olika nätjättar.

Chefer för företag som Apple, Twitter, Snapchat, Facebook, MTV och Buzzfeed har mötts på det amerikanska justitiedepartementet för att erbjuda sin expertis, rapporterar CNN som hänvisar till en källa med insyn.

Jihadisterna har i stor utsträckning använt sig av sociala medier för att nå möjliga rekryter och stärka sitt varumärke. Men enligt Nick Rasmussen, chef för den amerikanska myndigheten för terrorbekämpning, har administrationen gjort framsteg i kampen mot IS på nätet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här