Digitalisering

Möbeljätten vr-satsar i köket

Peter Nilsson, Customer Experience Manager på Ikea. Foto: Erik Ardelius
Ny tekniks reporter testar Ikeas vr-spel för pannkaksstekande. Foto: Erik Ardelius

Blir det snyggast med luckorna Sävedal, eller ska det vara Ringhult? Och blir det bättre i blått? Ikea satsar på att locka kunder genom att låta dem bygga virtuella kök.

Publicerad

Fyra Ikea-butiker, placerade i Kanada, Belgien och Sverige testar nu vr-miljöer för kunder på jakt efter ett nytt kök. Först tar kunden, med hjälp av personalen, fram en 3d-ritning av sitt tilltänkta kök i Ikeas eget program. Den möjligheten har funnits länge, men nästa steg är nytt: Ritningen omvandlas till en virtuell miljö i Ikeas nya app: ”VR Kitchen Visualizer”.

Med hjälp av ett vr-headset och handkontroller kan kunden sedan ta klivet in i en digitalversion av sitt planerade kök. I programmet kan användaren byta ut kökets olika delar mot andra produkter ur sortimentet eller testa hur det ser ut i olika färger.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här