Mete blir bete för att få spelare till VR

2016-03-24 13:33 Jonas Ryberg  
Spelet kan laddas gratis, men utrustning för att spela det kostar.

Med utvecklare från King och miljoner från Google ska Resolution Games ta fram framtidens spelsuccéer för virtuell verklighet, VR. Idag släpps Bait, ett fantasifullt spel om att meta.

Inspirerad av fiskesekvenserna i klassiska spel som Zelda och Animal Crossing har Gustav Stenmark de senaste tio åren burit på idén om ett spel om fiske. Nu har den drömmen blivit virtuell verklighet med spelet Bait.

Bait är Resolution Games andra spel och den första större produktionen från spelstudion. Företaget grundades för drygt ett år sedan av bland andra mobilspelsvetranen Tommy Palm, som hoppat av från King där han arbetat med succén Candy Crush Saga. Han och Gustav Stenmark har känt varandra länge och delar intresset för fiske.

– När han kom på att ett fiskespel skulle vara en bra match för vr kontaktade han mig, säger Gustav Stenmark.

Efter drygt sex månaders utveckling med ett team på åtta till tio personer är spelet nu klart. Idag börjar säljas i Oculus appbutik för spelare som har tillgång till Samsungs vr-mask Gear VR. 

Samsung har inga officiella siffror på hur många vr-masker företaget sålt. Men klart är att det är en ganska begränsat skara spelare som kan ta del av spelet. Det vet såklart Resolution Games och utvecklingen av spel för vr präglas fortfarande av experimenterande både när det gäller vilken typ av spel som fungerar och hur de ska presenteras för spelaren. Fiske passar formatet på flera sätt enligt Gustav Stenmark.

– Framför allt för att det är en stillasittande upplevelse. Det är ingen som riktigt knäckt nöten med rörelse i vr-spelen ännu. Vår filosofi är också att spelet ska vara brett och något folk kan visa sina vänner för att få fler att prova vr.

Även om spelutvecklarna använder samma verktyg för att utveckla VR-spel som för att utveckla konsolspel så finns det många utmaningar. Ett exempel är hur spelet ska styras. Kontrollen i Bait sker med bara en knapp placerad på vr-masken. Utvecklingen är enligt Gustav Stenmark en mix mellan spelutveckling för pc och mobil. Spelen är i 3D som på pc men arbetar med begränsade resurser som i en mobiltelefon.  Trots att de Samsungmobiler som används i Gear VR hör till de mest kraftfulla på marknaden så är det en enligt Gustav Stenmark en utmaning att skapa de dubbla 3D-bilder som krävs för vr-upplevelsen.

Bait har inga ambitioner att vara en realistisk fiskesimulator. I stället är fokus på en vacker miljö och spänningen i att fånga och samla så många olika fiskar som möjligt.

– För mig går pulsen ner direkt när jag spelar spelet, säger Gustav Stenmark. 

Spelet innehåller fyra fiskesjöar och två butiker där spelaren får uppdrag och kan köpa ny utrustning, som spön, rullar och flöten. Spelet är ett av de första i Oculus butik som har affärsmodellen att vara gratis att ladda ner för att sedan tjäna pengar på att spelaren köper saker i spelet.

– Bara det är ett tecken på att marknaden för vr-spel inte är så utvecklad, säger Gustav Stenmark.

Fiskarna i spelet är designade av Resolution Games och är inte vad du väntar dig att dra upp ur en vanlig insjö. Under Ny Tekniks korta test drar vi bland annat upp en punkgädda, en appelsinfisk och en clownfisk som är en bra bit från hitta Nemo.

Jonas Ryberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Sponsrat innehåll

ANNONS

Debatt