”Mannen hotade med att stänga av min dator”

2012-08-29 09:30 Ulla Karlsson-Ottosson  

De verkar seriösa, är extremt pådrivande och till slut hotfulla. Åsa Johansson Hakim är en av tusentals svenskar som drabbats av databedragare i telefonen.

Det var i början av juli och egenföretagaren Åsa Johansson Hakim hade precis kommit tillbaka från semestern. Hon väntade på ett Skype-möte när en man ringde och sa att ett virus förstört hennes Windows-licens. Microsoft krävde nu att problemet måste åtgärdas. Att han talade engelska med indisk brytning var inget hon reagerade på. Hon är van vid att företag lägger ut kundsupport i Indien och har ofta fört samtal med indiska företag om andra produkter. Men hon bad ändå att få tala med mannens chef.

– Jag fick tala med två personer till, och de övertygade mig om att låta dem gå in i min dator. Då skulle de bevisa att licensen verkligen var förstörd, säger Åsa Johansson Hakim.

Mannen erbjöd henne att se på hur han rensade bort virus, som också tycktes försvinna ett efter ett från en lista hon fått upp på skärmen.

Förloppet stämmer väl överens med mängder av skildringar som Ny Teknik tagit del av via bloggar och anmälningar till Microsoft. Vad som sedan händer skiljer sig åt lite från fall till fall. Ibland kräver den som ringer upp betalt för virusprogrammet, ibland för att de har reparerat skadade Windows-funktioner.

För Åsa Johansson Hakims del ville mannen ha betalt för en ny Windows-licens. När hon protesterade blev han aggressiv och sa att han skulle skicka polisen på henne.

– När det inte hjälpte hotade han att stänga ner min dator. Då blev jag rädd eftersom jag förstod att han kunde plantera in skadlig kod.

Via onlinetjänsten Paypal satte hon då in pengar på kontot mannen uppgav.

– Jag kände mig tvingad att betala.

Skakad av händelsen googlade hon sedan på fenomenet och insåg att hon hade blivit lurad. Hon konstaterade också att fjärrstyrningen förstört anti-spionprogrammet Windows Defender.

Nu agerade hon snabbt, kontaktade banken och spärrade bankkortet som var kopplat till betalningstjänsten. På så sätt fick hon tillbaka de 3 400 kronor som dagen efter drogs från kontot. Hon polisanmälde händelsen, som klassas som utpressning, och följde de instruktioner som Microsoft rekommenderar att drabbade personer gör.

Vad vill du rekommendera andra som har drabbats?

– Jag tycker att man ska kolla upp saker och kontakta polisen om man känner sig det minsta osäker på om man blivit bedragen. Man ska inte behöva känna sig dum för att man blivit ”lurad”, utan ta det på allvar.

(Kommentarsmöjligheten borttagen p g a missbruk)

Ulla Karlsson-Ottosson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt