Digitalisering

”Kvitto på det svenska dataspelsundret”

”Vi tycker att affären är vettig, den gör oss starkare”, sade Kings vd Riccardo Zacconi vid en telefonkonferens på tisdagen. (Bilden är ett montage) Foto: TT

Ett kvitto på svensk spelindustris storhet. Så ser dataspelsbranschen på mångmiljardbudet på det svenskgrundade mobilspelföretaget King - företaget bakom succén Candy Crush Saga.

Publicerad

5,9 miljarder dollar, motsvarande 53 miljarder kronor. Det erbjuder den amerikanska speljätten Activision Biizzard för att köpa spelföretaget King. Summan överträffar de 47 miljarder kronor som Microsoft förra året betalade för att köpa Nokias mobiltelefonenhet. Det är också nästan tre gånger mer än vad Microsoft samma år pungade ut för Mojang, det svenska företag som bakom dundersuccén Minecraft. Priset var 2,5 miljarder dollar, en summa som då motsvarade knappt 18 miljarder kronor. Och det är mer än de 23 miljarder sek, motsvarande 26 miljarder i dagens penningvärde, som Ebay köpte Skype för år 2005.

På Dataspelsbranschen ser man budet som ytterligare ett bevis för den styrka Sverige besitter inom utveckling av dataspel.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här