Klarnas nya drag: Mikrobetalningar

2014-12-04 08:20 Sverker Brundin  
Digital visionär. ”Det mest fantastiska med digitaliseringen är hur den kan driva transparens och vara en kraft för demokrati. Men Sverige har en del kvar, till exempel när det gäller att tala om vart skattepengarna inom kommun och landsting går”, säger Sebastian Siemiatkovski på Klarna. Foto: Jörgen Appelgren

Klarna är på väg in i USA och hoppas på att gräva guld. Digital Teknik har träffat vd:n och medgrundaren Sebastian Siemiatkowski som öppnar för en börsnotering och berättar om breddningen mot mikrobetalningar.

Från hyllad startup och framgångssaga i klass med Skype och Spotify till bespottad fakturakrängare. Det senaste året har inneburit stora svängningar för Klarna.

Det var i en uppmärksammad artikelserie i Svenska Dagbladet i våras som det framkom att många är uppriktigt förbannade över fakturautskicken från Klarna. Att det inte bara handlade om en skandaliserande tidningsartikel bekräftas vid samtal med vänner och bekanta, många säger att de är irriterade över påminnelsefakturor som man uppfattar som orättvisa.

Men Sebastian Siemiatkowskis sätt att bemöta kritiken blev också omskriven – han tog direkt upp bollen, till och med i Svenska Dagbladets börsforum.

Att Klarna vill lägga fakturasoppan bakom sig är uppenbart när Digital Teknik träffar Sebastian Siemiatkowski i det nya högkvarteret i Skandias helt ombyggda gamla hus på Sveavägen i Stockholm, nära Hötorget. Faktum är att Klarna knappt vill kännas vid att företaget är en fakturahanterare.

– Vi sysslar primärt med betallösningar. För tre år sedan var det 100 procent faktura, men sedan dess har det skett en dramatisk förändring, säger Sebastian Siemiatkowski.

Klarna vill bli ledande inom betallösningar för e-handel. För snart tre år sedan lanserades Klarna Checkout. Efter diverse barnsjukdomar står nu den delen för mer än hälften av Klarnas volymer. Det är bara början.

– Vi vill att Klarna Checkout ska vara en kvalitetsstämpel för en e-handlare. Som ”Intel inside” på datorer vill vi att det ska bli ”Powered by Klarna”.

Nästa steg är att bredda betallösningarna ytterligare. Sebastian Siemiatkowski ser nya möjligheter inom den krisande tidningsbranschen. Det är en sektor som kämpar med att hitta nya affärsmodeller i en värld där konkurrensen från digitala tjänster och digital underhållning gör det allt tuffare att få ekonomi. Tidningsbranschen som helhet har ännu inte hittat någon riktigt bra digital modell, men experimenterar med till exempel olika former av betalväggar.

Nästa steg kan vara mikrobetalningar av artiklar. Klarna har inlett ett samarbete med Bonnier och Dagens Nyheter.

– Vi tror att betalningsviljan finns, men det måste vara så enkelt som möjligt. Du ska bara behöva klicka på ett plus bredvid artikeln så är det klart.

När kommer det?

– Snart, nästa år.

Klarnas största kund har varit Cdon – Sveriges svar på Amazon. Men Cdon har övergett Klarna för en helt egen betallösning – Qliro.

– Det är underligt för mig. Det är inte deras kärnverksamhet och om de sprider ut sig tunt på för många olika saker är risken att de tappar kärnaffären när Amazon väl kommer in i Sverige. Det är två–tre gånger så stort som Cdon.

– För vår egen del är jag svinrädd att sprida styrkorna för tunt. Vi ska satsa på spets och vara duktigast på det vi gör.

När vi träffar Sebastian Siemiatkowski i konferensrummet en tidig måndagsmorgon är han lite sliten och lätt jetlaggad efter en tripp till USA. Lanseringen av Klarna där är förstås en stor grej och det ska ske i mars 2015.

– Jag var på en branschmässa i Las Vegas och vi i Sverige har ett väldigt fokus på vad som händer därborta. Men jag upptäckte att det inte är så kreativt som jag trodde. Tvärtom råder en enorm flockmentalitet. På det sättet är det skönt med Stockholm – här är det mindre snack och mer verkstad.

Sverige och Norden är fortfarande störst för Klarna, men det kommer att ändras snart.

– Om tre år hoppas jag att den amerikanska marknaden är den största. Mer i närtid är det inte långt kvar tills Tyskland är störst för oss.

Ytterligare en stor fråga är om Klarna kommer att gå samma öde till mötes som många av deras heta svenska startupkolleger – bli uppköpta som Mojang eller introduceras på börsen som King?

– Jag är orolig för kvartalsekonomin och när vi nu ska in i USA kostar det pengar. Då är det skönt att vara privatägda.

– Samtidigt har vi aktieoptioner för våra anställda. Någon gång kanske folk vill sälja. Av det skälet är en notering rimlig, säger Sebastian Siemiatkowski.

Politiskt engagemang

  • Sebastian Siemiatkowski vill beskriva Klarna både som ett betallösningsföretag och som ett it-företag, med bortåt 300 personer som arbetar med teknik, av totalt 1 200 anställda.
  • Trots fokus på betallösningar har Klarna också en bankverksamhet med sparkonton ihop med Avanza Bank. Men enligt Sebastian Siemiatkowski är det här inget som Klarna kommer att ta ytterligare steg kring - Klarna ska inte bli en fullskalig bank.
  • På senare tid har Sebastian Siemiatkowski tagit en del politiska initiativ. Han vill till exempel att staten ska subventionera 4g. Gratis uppkoppling överallt är enligt honom en förutsättning för att Sverige ska kunna bli ledande inom internet of things.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt