Kameramobilerna sätter spår i mobilnätet

2004-08-17 12:07 Lars Anders Karlberg  
Mms-reklam gjorde susen

Den kraftig försäljningsökningen av mobiltelefoner med inbyggd digitalkamera sätter nu sina spår i mobiloperatörernas nät. Telia rapporterar i dag om en fördubbling av skickade bildmeddelanden – mms – från en månad till en annan under sommaren.

Telias mms-reklam gjorde susen.
De senaste månaderna har kameramobiler med mms-funktion dominerat tio-i-topp-listan över de mest sålda telefonerna i Telias butiker. 60 procent av alla mobiltelefoner som Teliabutikerna säljer är kameramobiler.

Påhejade av den senaste reklampanjen från Telia, med de två tonårsflickorna som använder sig av kameramobilen i alla upptänkliga sammanhang, har Teliakunderna skickart 1,6 miljoner bildmeddelanden över Telianätet under juli.

Det är dubbelt så mycket som under juni.

- Om sommarens ökning av mms-trafiken är bestående går inte att säga i dagsläget, men det ökade intresset för kameramobiler visar ändå att tjänsten är intressant för kunderna, skriver Telia i ett pressmeddelande på tisdagen.

100 gånger fler sms-meddelanden
Under första halvåret i år skickades det totalt 4,7 miljoner mms i Telias svenska nät. Mms betyder multimedia messaging service och är en vidareutveckling av textmeddelandetekniken sms - short message service.

Även om mms tycks komma starkt är det långt kvar till sms-trafikens siffror. Det skickas hundra gånger fler sms-meddelanden än mms. Under första halvåret i år skickades det 443 miljoner sms över Telias nät och under hela förra året 794 miljoner.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt