"Kaban" ska få tågen på rätt spår

2007-09-05 14:11 Hans Dahlquist  

Med datorprogrammet "Kaban" ska Banverket kunna öka kapaciteten på järnvägen.

Programmet, som utvecklats av forskningsinstitutet Sics i Kista, analyserar vilken spårkapacitet som finns tillgänglig och räknar ut olika lösningar för att få snabbare flyt i trafiken.

Flaskhalsarna identifieras, cykeltiden för olika tåg på skilda spår beräknas, liksom alternativa körsträckor.

Med Kaban ska det gå att förändrar och bygga ut signalsystemet för att få plats med mera tåg och ett bättre flyt på banorna. Man kan snabbt testa alternativa placeringar av signaler och hur skilda signallösningar fungerar.

- Med programmet kan spårkonstruktörerna också rita ut- eller ombyggnader för av en viss järnvägssträcka för att bygga bort flaskhalsarna, säger Sics-forskaren Malin Forsgren i tidningen Automation.

Men Kaban, en förkortning av "kapacitet på bangårdar", kan också vara till hjälp för att avlasta de befintliga banorna, till exempel genom att ändra på tågordningen på en viss sträcka, gör ändringar i växlingen, låta tågen ta andra vägar och liknande.

I dagsläget finns programmet, som är baserat på programvaran Linux, bara som prototyp. Utvecklingen pågår fortfarande men under slutet av året ska det kunna tas i bruk.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt