Jetmotor driver mobil

2004-11-02 08:08 Jan Melin  
Motorn har ett turbinhjul som mäter sex mm i diameter.

En jetmotor, liten som en svensk enkrona, kan bli nästa energikälla för mobiltelefoner och andra bärbara elektronikprylar. Gasturbinen i miniformat är gjord av kisel och tillverkas på samma sätt som dagens elektronikkretsar.

Motorn är 21 mm bred och knappt 4 mm tjock.
Foto MIT
Forskare vid Massachusetts Institute of Technology, MIT, i USA har utvecklat en gasturbin i miniversion som kan ersätta batterierna i mobiltelefonen, digitalkameran, handdatorn och andra bärbara elektronikapparater.

Projektet leds av professor Alan Epstein som är chef för Gas Turbine Laboratory. Han fick idén om att krympa en jetmotor till en miniversion redan för tio år sedan.

- Då trodde vi att motorn bara skulle kunna användas för att driva små miniatyrplan, säger Alan Epstein till MITs nyhetstjänst Technology Review.

Elgenerator istället för flygplansmotor
Men när behovet av små effektiva energikällor för bärbara elektronikapparater uppstod såg Alan Epstein potentialen i sin idé.

I stället för att driva flygplan skulle gasturbinen sätta snurr på en liten generator för att producera elkraft.

Turbinen finns i dag som en prototyp tillverkad av samma slags kisel som används för elektronikkomponenter. Även tillverkningsmetoden där strukturerna etsas fram i kislet är den samma.

Men det var inte självklart att kisel kunde användas för att tillverka en gasturbin.

Skulle materialet verkligen tåla en temperatur på 1 300 grader och hålla för en turbin som snurrar med en miljon varv per minut? Och hur skulle mikroskopiska lager kunna hantera sådana varvtal?

Frågorna besvarades av de forskare i flödesmekanik, materialvetenskap, konstruktion och mikrofabrikation som Alan Epstein knöt till sitt projekt.

Och nu finns en prototyp klar där varje individuell komponent fungerar. Förbränningskammaren bränner bränsle, turbinbladen snurrar och genom små hål i den förseglade miniturbinen flödar luft, bränsle och avgaser.

Men forskarna har problem med obalans i rotorn. Men det problemet ska vara löst innan årets slut, är förhoppningen. Sedan kommer det att dröja tre till fyra år innan en marknadsversion kan lanseras, enligt Technology Review.

Bara en fjärdedel så stor som ett batteri
Fördelen med gasturbinen är att den bara är en fjärdedel så stor som ett mobilbatteri och ger högre effekt under längre tid.

- Men vår främsta konkurrent är bränsleceller, säger Alan Epstein.

Sådana har nyligen kommit ut på marknaden i miniversioner för extern drift av mobiltelefoner, musikspelare och digitalkameror.

Enligt Alan Epstein är gasturbinerna mycket mindre än bränslecellerna men ger ändå upp till tio gånger högre effekt.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt