Digitalisering

It-vd:ns bästa innovationstips

Frederic Lazious, vd för Tacton leder sina kunder in i den digitala transformationen. De jobbar mycket med ai och vr. Foto: Christian Rehn

Satsa aldrig på it för dess egen skull. Titta i stället på vilket värde och nytta en innovation kan skapa, menar Frederic Laziou, vd på it-företaget Tacton.

Publicerad

Företaget Tacton har rötterna i den gamla it-världen där datorer var stationära och kunderna tvingades köpa skräddarsydda lösningar.

– Vi bildades ur ett forskningsprojekt inom artificiell intelligens vid forskningsinstitutet Sics. Men i dag när allt ska finnas i molnet har även de mjukvarulösningar som vi utvecklar förändrats, säger vd:n Frederic Laziou.

Företaget har både gjort en egen förflyttning och hjälpt sina kunder i tillverkningsindustrin att gå i samma riktning. Tacton har även rört på sig rent fysiskt. Från att under många år ha varit ett mindre svenskt företag har det nu etablerat sig i både Tyskland, Polen och USA. Samtidigt har antalet anställda ökat till 200.

Frederic Laziou förklarar hur de hanterar alltmer komplexa produktportföljer:

– Tänk dig att du är i bilhallen. När du har valt bilmodell ska du även bestämma vilken färg den ska ha och om du behöver några tillbehör. Det är ganska enkelt, det vi gör är att skapa ett motsvarande för betydligt mer komplexa system.

För att illustrera vad han menar väljer han den här gången att exemplifiera det med en kund som ska köpa en lastbil. Här gäller det att utifrån ett relativt begränsad användningsval ge kunderna en känsla av att de har köpt något helt unikt.

– Det kan även handla om att hitta nya affärslösningar. För lastbilar kan det innebära att bilen ska säljas som en tjänst i stället för som en produkt. Klarar inte tillverkningsföretagen av att erbjuda det, så öppnar det upp för nya aktörer att kliva in som en mellanhand mellan industriföretagen och deras kunder.

It i sig har dock inget egenvärde. Att sälja en lastbil som en tjänst bara för att det går är ingen självklar framgångsväg. Om kunderna däremot vill köpa på det sättet gäller det att hänga på.

För att hjälpa sina kunder med den digitala transformationen arbetar Tacton med allt från ai till vr. Inte minst virtual reality är viktigt eftersom det skapar en större förståelse och engagemang i den produkt som en kund är på väg att köpa.

Frederic Laziou menar att Sverige har en stark ställning inom it-innovationsområdet.

– Framför allt är svenska it-företag duktiga på att kombinera teknik med kreativitet och design. Inte minst för mer konsumentnära produkter. Spotify är ett lysande exempel på när it-innovationer bidrar till att skapa värde.

Att Sverige är framgångsrika inom innovationsområdet visar det nyligen publicerade Bloomberg Innovation Index. En årlig sammanställning där alla världens länder rankas utifrån hur framgångsrika de är inom ett antal olika innovationsområden. När en mängd olika parametrar vägts samman hamnade Sverige på andra plats, endast slagna av Sydkorea.

De starkaste delområdena är hög aktivitet inom patentområdet, många högt kvalificerade forskare samt stor andel högteknologiska företag.

Det saknas dock inte utmaningar. En är att utvecklingen i dag är så snabb att det är lätt att tappa fokus. Ett annat är att många företag oreflekterat satsar på den nyaste lösningen bara för att den är just den nyaste.

– Det viktigaste är att inte stirra sig blind på tekniken utan i stället fundera på vad den ska bidra med. Gör man det kan it-innovationer bidra till framgång och enormt värde.

3 bästa tipsen för lyckade it-innovationer

1. Gör inget bara för att det går. Satsa bara på it-innovationer om den driver affärsverksamheten framåt.

2. Titta på helheten. Ska säljprocessen digitaliseras gäller det att förstå hur det påverkar företaget i övrigt. Att lösa en sak i taget fungerar sällan.

3. Förankra. Se till att de innovationer som ska implementeras har stöd av styrelsen och ledningen. Om inte kommer satsningen med stor sannolikhet att misslyckas.