It-toppar varnar för digitalt beroende

2012-08-01 12:37 Eddie Pröckl  
Foto: Scanpix

Nu har även höjdarna i Silicon Valley upptäckt att det digitala beroendet har en baksida. Produktivitet och relationer i de egna företagen har blivit lidande, och då har det gått för långt. Djupa andetag och meditation rekommenderas till de anställda.

En Googlesökning på Iphone+beroende ger i dag nära en miljon träffar. Facebook+beroende ger nära fyra miljoner. Internet+beroende ger sex miljoner. Datorspel+beroende ger en halv miljon.

De här siffrorna bevisar ingenting annat än att det är fenomen som sedan några år uppmärksammas där ute. Forskning om det handlar om ett "verkligt" beroende pågår. Men det är lätt att hitta forum med förtvivlade föräldrar eller anhöriga, och ett antal svenska psykologer och terapeuter livnär sig på problemet.

Nu har insikten om detta trängt ända in i den digitala industrins hjärta, rapporterar New York Times.

- Smekmånaden är över nu och vi börjar i stället undra vad vi har ställt till med, säger Soren Gordheimer, grundare av Wisdom 2.0, en konferens om att uppnå balans i den digitala tidsåldern.

I år deltog grundare och chefer från Facebook, Twitter, Ebay, Zynga, Paypal, Google, Microsoft, Cisco och flera företag i seminarierna. En av dem som enligt New York Times uttrycker oro är Facebook-direktören Stuart Crabb. Visserligen bygger Facebooks affärsmodell på att folk tillbringar allt mer tid online, men Stuart Crabb och andra talar om balans i livet.

En förklaring till teknikchefernas nya omsorg kan vara upptäckten att anställda fastnar i onlinebeteende som inte bara går ut över personliga relationer, utan också över deras produktivitet.

New York Times anar ett trendbrott i att höjdarna i den digitala världen börjar diskutera vad deras skapelser gör med mänskligheten, men alla är inte beredda att ta något ansvar. Eric Schiemeyer, en av grundarna till spelbolaget Zynga, hävdar visserligen att han höjt dopaminnivåerna hos miljoner människor, men det är inte spelbolagens ansvar om det leder till att någon blir beroende.

- Det är precis som om snabbmatstillverkarna skulle ha ansvar för att folk blir feta, säger han enligt New York Times.

Nå, vad har då de ansvarstagande för recept? Meditation, djupandning, yoga för de anställda är sådant som de stora teknikföretagen försöker med, enligt tidningen. Exempelvis Google har startat intern utbildning i mindfullness. Twitter arbetar med meditation och improvisation.

- Det viktiga är att göra ett avbrott, säger Facebookdirektören Stuart Crabb. Annars blir man som en groda i vatten som värms upp lite i taget: man vänjer sig och innan man vet ordet av är man kokt.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt