Digitalisering

IT-jättarna har värdefullast varumärken

Apples vd Tim Cook har anledning att vara nöjd Foto: Richard Drew/TT

Apple och Google fortsätter att toppa listorna.

Publicerad

Värdet på Apples varumärke fortsätter att skjuta i höjden när Interbrand ställer samman sin lista över mest värdefulla varumärken. Enligt listan som publiceras i New York Times så är Apples varumärke värt 170,3 miljarder dollar, 43 procent mer än året innan. Nummer två på listan är värsta konkurrenten Google vars varumärke beräknas vara värt 120 miljarder dollar, en ökning med 12 procent jämfört med året innan.

Nästa it-jätte på listan hittar vi på plats fyra. Det är Microsoft vars varumärke beräknas vara värt 67,6 miljarder dollar, också det en ökning jämfört med föregående år. Den riktiga raketen på listan är dock Facebook som ökar värdet på sitt varumärke med 54 procent till drygt 22 miljarder dollar. Det räcker till en 23 plats på listan, strax under det högst värderade svenska varumärket H&M hamnar på plats 21.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här