IBM:s superdator sjunger för Bob Dylan

2015-11-26 12:34 Helen Ahlbom  

IBM:s kända Jeopardysegrare Watson används numera av försäkringsbolag, oljeprospekterare och – lagom till jul - en leksaksdinosaurie.

Superdatorn Watson är fortfarande mest känd för sina segrar över två stormästare i Jeopardy 2011. Därefter har IBM fortsatt utvecklingen. Watson har krympt i storlek, blivit väsentligt snabbare och flyttat upp i molnet.

– Från början hade Watson fem färdigheter. Nu har den 25 och i slutet av nästa år ska den ha 50, säger Robert LeBlanc, som sitter i IBM:s ledningsgrupp och är vd Ginni Romettis högra hand på tekniksidan.

Exempel på Watsons färdigheter är analys av språk, frågor och bilder samt förmåga att plocka ut nyckelord.

– Det första och viktigaste området som vi utvecklar Watson för är sjukvården. För att hjälpa läkarna, som inte har en chans att ta till sig all ny information som kommer, säger LeBlanc.

Den första kommersiella användningen av Watson var för lungcancerbehandling, senare kom tjänsten "Ask Watson" som används i kundtjänst hos ett par banker och mobiloperatörer.

Men Robert LeBlanc försäkrar att Watson nu finns i fler branscher än så, och nämner försäkringsbolag och återförsäljare.

– Alla bolag vill inte att vi går ut med namn, av konkurrensskäl, säger LeBlanc.

Men han får ge några konkreta exempel:

Oljeprospekteringsföretaget Repsol, som med Watsons hjälp, hittar olja allt oftare på de platser där man bestämmer sig för att söka. Träffsäkerheten sägs ha ökat från 20 procent till 50 procent.

Företaget Elemental Paths, som använder Watson till sin interaktiva leksaksrobot Cognitoys. Det är en dinosaurie som förstår barnens språk, svarar på frågor och förändrar sitt beteende baserat på samspelet med barnet.

För att minska allmänhetens ökade misstänksamhet mot artificiell intelligens och robotar har IBM i år använt tv-reklam med en sjungande Watson och lanserat kokboken "Cognitive Cooking with Chef Watson". Där får man tips på hur superdatorn kombinerar ingredienser på ett helt nytt sätt.

-Där finns verkligen helt unika kombinationer. Några är fantastiskt goda. Några – inte fullt lika bra, medger Robert Leblanc.

I tv-reklamen berättar Watson för Bob Dylan att den läst Dylans alla texter för att förbättra sitt språköra. "Alla texter?", undrar Dylan. "Ja, jag kan läsa 800 miljoner sidor text per sekund", svarar Watson, som kommit fram till att Dylans favorittema är att "tiden går och kärleken likaså". Reklamen slutar med att Watson sjunger en bit för Dylan.

Vd Ginni Rometty har sagt att hon räknar med att Watson ska genera intäkter på 1 miljard dollar om året inom tio år. Huruvida kokboken och tv-reklamen fått fart på IBM:s Watsonintäkter vill inte Robert LeBlanc uttala sig om. Han vill inte heller försöka uppskatta inkomsterna från IBM:s omtalade satsning.

Än så länge ser han inga konkurrenter till Watson.

– Det finns många företag som anser sig ha delar av Watson. Men jag har inte sett någon som har hela paketet.

Se filmen med Dylan nedan:

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/pwh1INne97Q" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt