Hjälper operatören öppna egen butik

2013-02-18 13:25 Anders Thoresson  
Kan en egen app-butik vara något? Göteborgsföretaget Appland utvecklar tekniken som behövs för att komma i gång. Både svenska och utländska operatörer finns bland kunderna. Foto: Sören Håkanlind

Appland vill förändra förutsättningarna för mobilbranschens appbutiker. I Sverige har företaget samarbeten med alla de fyra stora operatörerna. I Saudiarabien öppnade operatören STC nyligen en programbutik i samarbete med Appland.

Apparna är en central del av mobilboomen. Det är vad användarna fyller sin mobiltelefon med som avgör hur den kan användas.

– För fem år sedan var telefon och operatör väldigt tätt sammankopplade. I dag flyttar det in en massa andra bolag i telefonen och operatören riskerar att inte bli mer än en förmedlare av datapaket. För teleoperatörerna är det ett problem, säger Jonatan Redvik, företagets vd och grundare.

Med en egen appbutik kan operatörerna i stället bli en central del i affären. Och det är Appland som ska ”bygga” den åt operatören. Göteborgsföretaget utvecklar en butiksplattform för mobilappar, ett alternativ till exempelvis Google Play.

– För operatörerna innebär en egen appbutik bland annat att de är med och delar på intäkterna från försäljningen. Branschnormen har blivit att utvecklaren får 70 procent, medan de företag som är inblandade i distributionen delar på resterande 30.

Även för slutkunden innebär Applands butik fördelar. En är funktionen Appar Nära, som gör det möjligt att hitta appar som är användbara på den plats man befinner sig på. Användbart när man kommer som turist till en ny stad, till exempel.

En annan är att man kan se vad vännerna har installerat, vilket är ett nytt sätt att hitta intressanta appar. Viktigt är också att kostnaden för inköpen hamnar på fakturan från operatören eller dras direkt från kontantkortet.

Men även om det är butiker för mobilappar som Appland säljer i dag är Jonatan Redviks ambitioner större än så.

– Vi har utvecklat ett generellt system som används för att distribuera olika typer av digitala produkter till olika typer av enheter. Vi kan lika gärna bygga appbutiker för smarta tv-apparater eller fordon, säger han och fortsätter:

– I dag handlar appar om mobiltelefoner. Det som kommer sedan är Internet of Things. Lastbilar, tv-apparater, akvariepumpar – saker som är kopplade till internet och behöver programvara. Men att distribuera programvara är inte de företagens affärsidé. Däremot vår. I förlängningen hoppas vi få ta hand om mycket av den hanteringen, säger Jonatan Redvik.

Detta är Appland

Gör: Utvecklar en plattform för distribution av digitalt innehåll. Används i dag för mobilappar, men kan få andra tillämpningar.

Grundat: Januari 2011.

Anställda: 13.

Omsättning 2012: Cirka 1,5 miljoner kronor, målet för 2013 är cirka 15 miljoner kronor.

Huvudägare: Grundaren Jonatan Redvik.

Anders Thoresson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt