Digitalisering

Havererade kundkontrakt tynger Ericsson

Börje Ekholm, vd Ericsson. Foto: Johan Jeppsson / IBL Bildbyrå
Peter Ottsjö, reporter på Ny Teknik. Foto: Jörgen Appelgren

ANALYS. Siffrorna talar sitt tydliga språk: det går inget vidare för Ericsson just nu. Men i väntan på 5g utlovar vd:n Börje Ekholm lönsamhet under 2018.

Publicerad

”Står man med byxorna nere får man börja med att dra upp dem”. Det sa Börje Ekholm, vd för Ericsson, till Ny Teknik förra hösten.

Det Ekholm kanske inte förstod då var att byxorna bara hunnit till knäna. Efter dagens utspel är de nere vid anklarna.

På en rad bland många andra - trots att den borde vara skriven i röda versaler - skriver Ericsson i ett pressmeddelande att de tvingas göra avsättningar mellan 7 och 9 miljarder kronor. Skälet till det är alarmerande: stora kundkontrakt har havererat. Eller ”utvecklats negativt”, på Ericsson-språk.

Lägg därtill omstruktureringskostnader på mellan 6-8 miljarder kronor i år, alltså mer än dubbelt så mycket som tidigare aviserats (låt vara att det beror på att omstruktureringen ska ske snabbare än tidigare beräknat). Som inte det vore nog gör Ericsson nedskrivningar av tillgångar som påverkar rörelseresultatet med mellan 3 och 4 miljarder kronor.

Läs mer:

Allt som allt kan det här belasta första kvartalets resultat med mellan 12 och 15 miljarder kronor.

Samtidigt har Ekholm nu bestämt sig för hur han ska kunna dra upp byxorna igen. Organisationen kommer inte att bli mindre - ”ni kan vara säkra på att det inte blir några stora utannonseringar om personalnedskärningar”, säger Ekholm - men bolagets affärsområden kommer att bli färre. Två koncernledningsgrupper ska bli en. Tio geografiska regioner blir fem marknadsområden. Detta gäller från och med 1 april.

Ericssons nya huvudområden heter networks, digital services och managed services. Den som lyssnat på vad Ericsson sagt om framtiden de senaste åren hittar inga radikala förändringar här: 5g, molnteknik och internet of things kommer att utgöra fundamentet för den nya nätverksplattform som Ericssons kunder efterfrågar. Det är rimligen en vettig strategi, men den är inte nödvändigtvis unik: Huawei och Nokia är två formidabla konkurrenter som sysslar med ungefär samma saker.

Kuriöst nog ska bolagets mediadivision inte längre anses vara ett huvudsakligt affärsområde och den delas upp dessutom upp i två enheter. Ericsson konstaterar i sitt pressmeddelande att de blivit en av världens ledande leverantörer av tv- och mediatjänster, men raden om att de ”fortsätter att utforska strategiska möjligheter” skvallrar om att den positionen ändå inte ger så mycket klirr i kassan.

Börje Ekholm viftar bort analytikernas braskande teorier om en nära förestående nyemission, han påminner om att Ericsson lägger 30 miljarder per år på forskning och utveckling och han spår att företaget kommer att vara lönsamt under 2018. Nästa år lär vi alltså få se om byxorna sitter som de ska igen.

Läs mer: