Här skriker man efter ingenjörer

2014-02-26 07:30  

Trots oroande besked om sparprogram och anställningsstopp. I år räknar företagen i Ny Tekniks undersökning med att rekrytera omkring 6 400 ingenjörer. Sveriges rekordhöga infrastruktursatsningar är en förklaring.

Beskedet att AB Volvo ska ta bort 4 400 tjänster slog ned som en bomb när bolaget redovisade bokslutet för 2013 i början på februari. Men det finns också ljuspunkter i branschen, visar Ny Tekniks unika sammanställning.

  • De svenska ingenjörerna på AB Volvo behöver inte vara oroliga för att bli av med jobbet. Det beskedet ger bolaget till Ny Teknik. Neddragningarna av ingenjörstjänsterna kommer att lösas med naturlig avgång.
  • Volvo Personbilar satsar. 300 ingenjörer ska anställas i år. Betydligt fler än 2010, då bolaget talade om att anställa enstaka ingenjörer.
  • Kinesiska Geelys utvecklings­centrum i Göteborg behöver anställa uppemot 200 under året.

Överlägset störst behov av ingenjörer har byggbranschen och teknikkonsulterna. Skanska toppar listan med ett behov på 800. Stora kommande och pågående projekt – exempelvis Nya Karolinska i Solna, där bolaget nu totalt, från både Sverige och internationellt, har 1 800 anställda på plats – är en förklaring till ingenjörsjakten.

– Det handlar om både tillväxt enligt vår strategi samt en strategi att ersätta de pensionsavgångar som vi har nu i några år. Vi letar ingenjörer på alla nivåer, från gymnasieingenjörer till civilingenjörer, säger Ann Ericsson, attraktions- och rekryteringschef på Skanska.

Något överraskande är att konkurrenten NCC inte alls har samma stora behov. Där räknar man med att anställa ett 50-tal ingenjörer i år.

De sex teknikkonsulterna  fortsätter att expandera. ÅF, Sweco, WSP, Ramböll, Semcon och Rejlers uppger ett totalt anställningsbehov på 2 600 ingenjörer under året. En förklaring är de rekordhöga infrastruktursatsningarna. I vår väntas regeringen fatta beslut om investeringar på över 500 miljarder kronor under perioden 2014–2025. Och Trafikverket anlitar i allt högre grad teknikkonsulter för dessa uppdrag.

Så Martin Berg, som jobbar med hr-frågor på Sweco, har fullt upp.

– Vi anställer i snitt två till tre personer om dagen under ett år i Sverige. Vi letar efter både nyutexaminerade och erfarna högskole- och civil­ingenjörer, säger han.

Teknikkonsulterna konkurrerar om de bästa hjärnorna. Men tipspengar på 40 000 kronor, som det ibland talas om i it-branschen, används inte på Sweco. Enligt Martin Berg försöker bolaget i stället locka med möjligheten att bidra till samhällsnyttan.

– Det finns ett stort intresse för att arbeta med hållbar samhällsutveckling, som att bygga sjukhus eller att arbeta med infrastrukturfrågor. Det är en konkurrensfördel i konkurrensen om ingenjörer, säger Martin Berg.

Inom it- och telekombranschen är bilden blandad. It-konsulten CGI räknar med att behöva uppemot 600 nya ingenjörer i år. Det är mer än telekomjätten Ericsson, som uppger siffran 400, vilket är ett modest behov med tanke på att bolaget har närmare 18 000 anställda i Sverige, varav merparten är ingenjörer.

På Sony Mobile i Lund har hoppet återvänt. Efter att ha tvingats till neddragningar under flera år, räknar man i år med att kunna anställa ett 50-tal ingenjörer. Det är fortfarande ett fåtal jämfört med den kraftiga neddragningen på 1 000 anställda sedan 2012. Men det är ett trendbrott.

När Ny Teknik gjorde en liknande undersökning 2010 räknade företagen med betydligt färre rekryteringar. Av de tio företag som besvarat enkäten båda åren är trenden tydlig: Nu söks dubbelt så många ingenjörer som under 2010.

De avstår från att svara på enkäten

  • Telia Sonera har tidigare svarat på enkäten, men väljer i år att avstå. Det är ett oroande tecken. I värsta fall kan det betyda att ledningen överväger sparprogram som ännu inte offentliggjorts.
  • SSAB:s skäl för att inte delta i enkäten i år är just svårigheten att uppskatta personalbehovet i samband med nedskärningar till följd av sammanslagningen med finska ståljätten Rautaruukki.

Olle Nygårds

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt