Hamburgerkedja testar kartonger som kan bli vr-glasögon

2016-03-02 12:41 Elsa Persson  
McDonalds testar vr-glasögon. Foto: McDonalds Sverige

I veckan, tajmat med att många svenska barn har sportlov, lanserar McDonalds Sverige happy meal-kartonger som kan vikas ihop och bli till vr-glasögon med hjälp av en smarttelefon.

Det skriver snabbmatskedjan i ett pressmeddelande. Vr-spelet som följer med glasögonen utspelar sig i en skidbacke.

Vr-kartongerna släpps i 3 500 exemplar på 14 restauranger under två helger i mars. Sverige är första land att testa vr-glasögonen i happy meal-form, och om det visar sig bli populärt kan konceptet gå på export.

McDonalds har också tagit två barnpsykologer till hjälp för att sätta godkänd-stämpel på glasögonen, kallade Happy goggles. Barnpsykologerna Karl Eder och Fadi Lahdo intygar att vr-glasögonen kan bli ett sätt för vuxna att ta del av barnens kunskap om virtuella världar, och spelet kan bli en aktivitet som gör det lättare för familjer att umgås på lika villkor.

Bakom kampanjen men vr-glasögonen står DDB Stockholm som har utvecklat strategin, och tagit fram design och förpackning. North Kingdom Stockholm har skapat spelet och Prime står för pr, skriver AdWeek.

    

  

Gilla Ny Teknik på Facebook

Elsa Persson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt