Googles AI-dator utmanar världsmästaren i Go

2016-03-09 08:39 Elsa Persson  

I dag, onsdag, börjar en serie matcher som ska pågå till den 15 mars mellan världsmästaren i Go, sydkoreanen Lee Sedol, och AlphaGo, AI-maskinen som utvecklats av Googles företag DeepMind.

AlphaGo har redan vunnit över den europeiska mästaren i Go, vilket gör att ytterligare en seger inte ter sig omöjlig. Claes Strannegård, docent i kognitionsvetenskap på Chalmers, säger att det troligen bara är en tidsfråga innan en maskin är överlägsen människor i Go.

– Det blir ju en väldigt viktig milstolpe i AI:ns historia. Man har ju tidigare knäckt de alldra viktigaste spelen, schack, damspelet, och rätt så nyligen även poker. Det som har stått emot längst är just spelet Go, säger Claes Strannegård.

Anledningen till att Go har varit så svårknäckt för AI-datorer är att spelet innehåller så många möjliga positioner, då brädet i sin största modell består av 19 x 19 linjer. Att man nu tycks närma sig en dator som knäcker människa i Go, beror enligt Claes Strannegård delvis på att man har utvecklat maskinens förmåga att tänka abstrakt, vilket har gjort att den närmar sig människors tänkande.

– Det är två tekniker som man kombinerar för att nå det här resultatet; deep learning och reinforcement learning. Det bygger inte på att man räknar ut massor av varianter av ställningar, utan mer att man tittar på en ställning - att jag flyttar stenen hit jämfört med dit - och värderar hur bra den är. Maskinen har ett bättre omdöme utan att behöva titta så många steg framöver, säger Claes Strannegård.

Hur har man kommit dit?

– Ja, den här datorn har spelat Go miljontals gånger helt enkelt, så att när ställningen ser ut på ett visst sätt så vet AI:n om det är positivt eller negativt. Det är ju en väldigt bra algoritm i botten, men utan erfarenhet blir den inget värd.

Vad kan den här nya tekniken vara till för nytta utanför brädspelsvärlden?

– Det kan till exempel handla om robotar som kan lära sig att ta sig fram i svår terräng - vilket Google också håller på med - så att de till exempel kan göra räddningsinsatser. Sedan har vi i och för sig tråkiga användningsområden också, som robotsoldater.

   

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

Elsa Persson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Sponsrat innehåll

ANNONS

Debatt