Fotoquick går över helt till digitalt

2004-08-23 11:27 Lars Anders Karlberg  

Fotokedjan Fotoquick, som har 50 butiker runt om i Sverige, kommer under hösten att stänga sina gamla analoga framkallningslaboratorier för att helt satsa på digitala lab och digitala fotokiosker.

- Möjligheten att framkalla traditionella filmrullar kommer givetvis att finnas kvar, men den drastiska minskningen av analog fotografering gör att vi nu satsar stort på att tillmötesgå den digitala ökningen, säger Christian Haeger, vd på Fotoquick, i ett pressmeddelande på måndagen.

Fotoquick lockar nu sina kunder att köpa digitalkamera för en krona om de samtidigt tecknar ett tvåårigt framkallningsabonnemang för digitalfoto på papperskopior - en plankning av mobilbranschens modell för att sälja mobilabonnemang.

Dessutom försöker man få de analoga fotograferna att också beställa sina kopior på en cd för att få in den digitala känslan.

- I dag ser man ett tydligt trendbrott då nästan 50 procent av alla svenskar har tillgång till en digitalkamera. Utvecklingen visar att digitalkameran tar över helt, säger Christian Haeger.

Han tror att filmrullen är borta från marknaden inom ett par år. Då har digitala kameror tagit över helt på samma sätta som cd-skivan slagit ut vinylskivan inom musiken.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt