Försäkringsjättar sätter stopp för jämförelsesajt

2016-02-08 05:00 Jonas Ryberg  
Mattias Carlsson, Försäkringsarkivet Foto: Jörgen Appelgren

Nystartade Försäkringsarkivet samlar användarnas försäkringsinformation på ett ställe. Men försäkringsbolagens aviga inställning till bank-id sätter käppar i hjulet.

– Vår tjänst går ut på att kunden ska vara rätt försäkrad. Vi vill aggregera informationen på ett sätt som är användarvänligt för att kunden ska bli mer engagerad och vi vill visa på de alternativ som finns, säger Mattias Carlsson.

Han är it-ansvarig på Försäkringsarkivet och den som ska se till att systemen för att samla in information om kundernas försäkringar fungerar. Försäkringsarkivet vill använda bank-ID för att bekräfta fullmakter som kunderna lämnar för att företaget ska kunna ta reda på vilka försäkringar kunden har hos olika bolag.

Men hittills har det varit svårt för företaget att få ut informationen, särskilt från de stora jättarna i branschen.

– De stora bolagen skryter om sina it-satsningar men vill att fullmaktshanteringen ska hanteras manuellt eftersom de inte litar på en fullmakt som är signerad med bank-id, säger Mattias Carlsson.

I stället kräver bolagen, enligt honom, en manuellt underskriven fullmakt eftersom de saknar system för att verifiera fullmakter signerade med bank-id, trots att det är ett vedertaget sätt att identifiera en person.

– Det betyder att vissa av våra kunder fått ofullständig information, säger Mattias Carlsson.

Han tror att de stora försäkringsbolagens agerande beror på att de inte vill ha ökad konkurrens och transparens i branschen.

– Jag tror att det är ett affärsmässigt beslut. Om man har kunder som lätt kan skaffa sig kunskap och är aktiva så riskerar man att kunderna inte blir lika trogna kunder längre, säger Mattias Carlsson.

Trygg-Hansa, som i sin reklam just nu gärna framhåller företagets vilja att arbeta med digitala tjänster, säger att intresset hos företagets runt två miljoner kunder för jämförelsetjänster som den Försäkringsarkivet tillhandahåller är litet.

Bolaget vill därför inte automatisera fullmaktsprocessen med hjälp av till exempel bank-id.

– Vi bygger tekniska lösningar efter vad vi ser att kunderna efterfrågar och vi har valt att prioritera utvecklingen av lösningar där kunden loggar in sig med bank-id mot vår hemsida, säger Carl Farberger som är chef för privatmarknad hos Trygg-Hansa.

För Försäkringsarkivet betyder Trygg-Hansas och de andra stora bolagens agerande att det är svårt att driva verksamheten vidare på det sätt som företaget planerat. Företaget har hittills 2 700 kunder, men har fått sätta verksamheten på paus eftersom de stora bolagen inte längre levererar informationen som behövs.

– Vi gör inga stora marknadsföringsaktiviteter förrän vi känner att vi kan leverera fullständiga arkiv till våra kunder, säger Mattias Carlsson.

Det här är en artikel från Digital Teknik, prenumerera här.

De vill jämföra dina försäkringar

Försäkringsarkivet lanserade sin tjänst under förra året. Tanken är att användarna ska kunna sammanställa information om alla sina sakförsäkringar för att se att de är rätt försäkrade och sedan jämföra med erbjudanden från andra bolag.

Affärsidén är att tjäna pengar på att förmedla kunder till nya försäkringsbolag. Bakom företaget står privata investerare tillsammans med Gota Media.

Jonas Ryberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt