Digitalisering

Försäkringsjättar sätter stopp för jämförelsesajt

Mattias Carlsson, Försäkringsarkivet Foto: Jörgen Appelgren

Nystartade Försäkringsarkivet samlar användarnas försäkringsinformation på ett ställe. Men försäkringsbolagens aviga inställning till bank-id sätter käppar i hjulet.

Publicerad

– Vår tjänst går ut på att kunden ska vara rätt försäkrad. Vi vill aggregera informationen på ett sätt som är användarvänligt för att kunden ska bli mer engagerad och vi vill visa på de alternativ som finns, säger Mattias Carlsson.

Han är it-ansvarig på Försäkringsarkivet och den som ska se till att systemen för att samla in information om kundernas försäkringar fungerar. Försäkringsarkivet vill använda bank-ID för att bekräfta fullmakter som kunderna lämnar för att företaget ska kunna ta reda på vilka försäkringar kunden har hos olika bolag.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här