Focal Point stärker Telelogics portfölj

2005-04-14 11:01 Lars Anders Karlberg  
Kom på något nytt

Det börsnoterade programvaruföretaget Telelogic i Malmö lägger ett bud på NMG-noterade Focal Point i Linköping värt 118 miljoner kronor. Telelogic vill ha Focal Points beslutsstödsystem för produktutveckling i sin portfölj.

Joachim Karlsson, grundare och vd för Focal Point.
Telelogic gör utvecklingsverktyg för programvaruutvecklare medan Focal Points webbaserade beslutsstödstystem siktar in sig på ännu tidigare skeden i produktutvecklingen - hur man snabbast kommer fram till ett beslut.

- I produktutveckling gäller 80-20-regeln. Det gäller att bestämma sig för de funktioner som står för 80 procent av nyttan med en produkt men bara svarar för 20 procent av alla tänkbara funktioner som man kan ladda en produkt med.

Så beskrev Joachim Karlsson Focal Point-verktyget när han tecknade den första stora internationella affären för fem år sedan med det amerikanska programvaruföretaget i2 Technology.

Ericssons ingenjörer fick bestämma för mycket
- Inom Ericssons gamla mobiltillverkning lät man ingenjörerna och produktutvecklarna få bestämma för mycket. De har trott att ju mer av kundens krav som man tillfredsställer desto bättre är det. Men man måste sätta stopp och välja 100 av alla de 500 funktioner som kunden säger sig vilja ha, säger Joachim Karlsson.

Focal Points "motor" hjälper produktutvecklare att få överblick över en komplex situation och "välja ut och välja bort", som Joachim Karlsson beskriver det.

Startade på en doktorsavhandling
Focal Point är en kommersialisering av Joachim Karlssons doktorsavhandling vid institutionen för datavetenskap vid Linköpings tekniska högskola 1997.

Dåvarande Ericsson Radio Systems sponsrade forskningen som gick ut på att analysera hur Ericsson utvecklar produkter och hur man kan förbättra beslutsgången för att snabba på processen och samtidigt göra produktutvecklingen billigare.

Ericsson har sedan varit en av Focal Points viktigaste kunder och lade bland annat en tidig order på Focal Points beslutsstödsportal värd 8 miljoner kronor.

Hyr ut licensrätten
Förra året blev omsättningen 25 miljoner kronor - en ökning med 63 procent från året innan. Två tredjedelar av omsättningen är licensintäkter, som ökade med 81 procent förra året. Focal Point praktiserar en framgångsrik "hyrmodell" för licensieringen av beslutsstödsverktyget.

Det innebär att man inte säljer produkten utan hyr ut den till kunderna som betalar kvartalsvis i förskott för nyttjanderätten. Det ger stadigare inkomster än rena licensaffärer där intäkterna är engångsintäkter.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt