Flexibla transporter ger nya digitala tjänster

2016-01-12 09:45 Karin Myrén  

Att hyra i stället för att äga slår nu igenom även för personliga transporter. Nya typer av bilpooler och paketlösningar som kombinerar transportalternativ möter användarnas behov av flexibilitet och hållbarhet. Det öppnar också dörren till en helt ny marknad för digitala tjänster.

För yngre generationer är det inte längre lika viktigt att äga, utan allt fler ser fördelarna med att hyra eller betala för en tjänst. De slipper tråkigt underhåll, kan följa med i utvecklingen och ta del av nya funktioner utan att hela tiden köpa nya prylar, och de bidrar till ett hållbart samhälle.

Strömmande musik och film och privattaxitjänsten Uber är exempel.

– Det är användarna som styr, säger Kent Eric Lång, vice vd på forskningsinstitutet Viktoria Swedish ICT i Göteborg.

Ett nytt begrepp för trenden tillämpad på personliga transporter är Mobility as a service, Maas, eller rörlighet som tjänst. Ett exempel är testprojektet Ubigo i Göteborg där privatpersoner med behov av olika färdemedel vid olika tillfällen fick prova ett abonnemang som gav tillgång till både cykel, bil, taxi och kollektivtrafik. I ett annat projekt med företaget Unicykel, har användare kunnat hyra en elcykel månadsvis till samma pris som ett månadskort i kollektivtrafiken.

Digitala lösningar som gör det enkelt för användarna att få information, boka och betala är grunden för de nya tjänsterna. Kent Eric Lång tror att det finns massor av möjligheter framåt för entreprenörer och affärsutvecklare som ser affärsmöjligheterna.

– Det är de som driver utvecklingen, inte de med störst resurser. Uber krävde till exempel en förhållandevis liten investering för att sätta sig på toppen och sköta gränssnittet mot kunderna.

När användarna hyr fordon i stället för att köpa ändras också kraven på hur de tillverkas.

– Det är väldigt spännande. En produkt behöver konstrueras på ett helt annat sätt när den ska hålla för större användning och alltid se fräsch ut till nästa person som använder den.

Biltillverkare inser vikten av att positionera sig efter behovet av flexibla lösningar, men än har de inte förutsättningarna som krävs.

– Största hindret ligger i att den egna verksamheten är optimerad efter dagens distributions- och affärsmodeller, säger Kent Eric Lång.

Hela värdekedjan förändras framöver spår han. Digitalisering är en drivkraft i att det händer, i kombination med urbaniseringen.

– Det blir viktigare att utnyttja utrymmet bättre och för att klara det behövs en kombination av automatisering, elektrifiering och tjänsteerbjudanden.

  

   

Få koll på digitaliseringen av företag och samhälle med vårt nyhetsbrev Digital Teknik!

Karin Myrén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt