Digitalisering

Finsk startup räddar restaurangmaten från soporna

Tuure Parkkinen, vd och grundare av Resq Club. Foto: Kalle Wiklund

SLUSH 16. Finska appen Resq Club, som säljer överbliven restaurangmat, utsågs nyligen till tjänsten med bäst global potential på Slush. Till år 2030 vill bolaget ha halverat matsvinnet i Europa.

Publicerad

Restauranger och storkök i Sverige, Norge, Danmark och Finland slänger 456 000 ton mat per år. Finska startupen Resq Club vill rädda restaurangmaten undan soporna genom att sälja överblivna portioner till 40-70 procents rabatt via en app.

Tjänsten lanserades i början av 2016, och finns i dag i fem länder, bland annat Sverige – där man samarbetar med till exempel snabbmatskedjan Sushirullen och Pontus Frithiofs restauranger. Hittills har bolaget ”räddat” nästan 100 000 portioner – i runda drag handlar det om tiotals ton mat som annars hade slängts, enligt Tuure Parkkinen, vd och grundare.

– Nuförtiden räddar våra medlemmar nästan 1000 portioner per dag, säger han.

Läs mer:

Resq Club är inte ensamma om sin idé – bara i Norden finns det ett flertal andra appar som bygger på ett liknande koncept. Men bolaget har lyckats positionera sig och växer snabbt – på tio månader har man kommit upp i 60 000 registrerade användare.

På Slush kammade Resq Club hem två prestigefulla priser: ”Tjänsten med bäst global potential” och ”Bästa mobila tjänst i Finland”.

– Vi känner oss väldigt tacksamma, så klart. Priserna är ett erkännande av vårt koncept och nu växlar vi upp satsningen. Under 2017 ska vi rädda en miljon portioner, och till 2030 är målet att ha halverat matsvinnet i Europa, säger Tuure Parkkinen.