Digitalisering

Facebooks smarta samarbete med Spotify

Facebooksamarbetet har gett bra utdelning för svenska Spotify. På nio dagar har 2,3 miljoner nya användare hittat till musiktjänsten.

Publicerad

(Uppdaterad version:) Spotify och Facebooksamarbetet har redan visat sig i antalet användare av Spotifys musiktjänst. På nio dagar har 2,3 miljoner nya kunder anslutit sig till gratisversionen av musiktjänsten enligt statistik från Appdata, rapporterar Dagens Industri.

Andelen som historiskt sett har blivit betalkunder hos Spotify ligger kring 10 procent. Med samma frekvens av omförhandling av gratisanvändare till betalkunder skulle Spotify kunna få cirka 230 000 betalkunder. Det skulle i så fall generera 230 miljoner kronor i årsintäkt, enligt DI.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här