Digitalisering

Facebook spårar dig hela vägen till butiken

Facebookgrundaren Mark Zuckerberg visar upp några av företagets nyheter. Foto: Michael Macor / All Over Press

Med ett nytt annonsformat ska Facebook spåra användarna hela vägen från annons till fysisk butik. Tanken är att ge fysiska affärer bättre data på effekten av Facebookannonser.

Publicerad

Trots ökning för e-handel så byter den stora bulken pengar och varor fortfarande ägare i vanliga fysiska butiker. Men även om butikerna är fysiska så flyttar annonserna i snabb takt ut på nätet. Hittills har det varit svårt för en butik att mäta effekten av en annons för en vara i en fysisk butik på samma sätt som varit möjligt med annonser för nätbutiker där varje klick kan räknas. Det tänker Facebook ändra på med ett nytt annonsformat med geografisk koppling.

En del av annonsformatet handlar om att annonsköparen kan visa var närmsta butik för inköp finns och direkt ge vägbeskrivning. Men mer intressant är kanske att annonsen kan spåra användaren för att se om han eller hon dyker upp i "rätt" butik efter att ha tittat och klickat på annonsen. Facebook är inte först med att använda den här typen av annonsspårning i den fysiska världen. Konkurrenten Google har sedan tidigare liknande statistik för sina annonsörer. Men Facebook har även kopplingar till populära kassasystem som gör att butiken vid sidan av att se att en kund dyker upp även ska kunna se vilka varor som köps.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här