Facebook Messenger utmanar Snapchat

2015-11-13 09:33 TT  
Foto: Pixabay

Facebook-användare i Frankrike kunde i går börja skicka självraderande meddelande via mobilappen Messenger. Testverksamheten är en direkt utmaning av appen Snapchat, som fått över 100 miljoner månatliga användare sedan starten 2011.

Snapchat skiljer sig från andra meddelandetjänster genom att foton, videor och texter raderas när mottagaren har sett dem. Nu lanserar Facebook en liknande tjänst, där innehållet försvinner en timme efter avsändandet, om användaren trycker på en timglasikon. Tjänsten väntas bli utvidgad till fler länder om försöket i Frankrike blir framgångsrikt.

Facebook lade 2013 ett bud på 3 miljarder dollar på Snapchat, men avvisades. I våras investerade världens största e-handelsbolag, kinesiska Alibaba, 1,7 miljarder dollar i Snapchat, vars värde då uppskattades av nyhetsbyrån Bloomberg till 15 miljarder dollar.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt