Estonias förlisning utreds på nytt

Hur det gick till när passagerarfärjan Estonia sjönk ska nu utredas av två forskargrupper. Verket för innovationer, Vinnova, anslår 11 miljoner kronor till projektet, som ska öka sjösäkerheten för passagerarfartyg.

Publicerad Uppdaterad
Regeringens uppdrag till Vinnova är att beställa forskningsprojekt som studerar sjunkförloppet vid Estonias förlisning. "Det är alltså inte fråga om någon ny haveriutredning, säger John Graffman på Vinnova. "Hur bogvisiret lossnade är noga beskrivet i den förra haveriutredningen." De båda forskargrupperna ska i stället genom datorsimuleringar och modellförsök studera hur Estonia sjönk när vatten kom in på däck. Resultaten av simuleringarna ska göra det möjligt att vidta säkerhetsåtgärder i framtida konstruktioner. Av ursprungligen fyra forskargrupper gick uppdraget slutligen till två. Den ena leds av SSPA i Göteborg, och där ingår SSRC vid University of Strathclyde i Glasgow, Marin i holländska Wageningen och Chalmers institution för sjöfart och teknik i Göteborg. Projektet får 8 miljoner kronor. Den andra gruppen leds av tyska HSVA i Hamburg, och i gruppen medverkar även Tekniska universitetet i Hamburg-Harburg sam företaget Traffgo i Duisburg. Projektet får 3 miljoner kronor. Projekten ska pågå i två år. Genom att grupperna använder sig av olika simuleringsprogram antas arbetet ge ett utförligt resultat, som blir värdefulla för framtida säkerhetsarbete.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här